סוכנות הידיעות האיראנית "מיזאן" דיווחה היום (שני) כי המשטר הוציא להורג את מג'יד רזה רחנוארד, סטודנט בן 23, לאחר שהואשם בהריגת שני פעילים במיליציית הבסיג' במחאות שפרצו בעיר משהד, בצפון מזרח המדינה. הוא האדם השני המוצא להורג, מתוך מאות המפגינים שנעצרו בעקבות "מחאת החיג'אב" ששטפה את איראן, לאחר מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני

בסוכנות הידיעות, המזוהה עם מערכת המשפט ברפובליקה האסלאמית, נכתב כי "לאחר השלמת ההליכים המשפטיים, פרסם בית המשפט את פסיקתו הסופית על סמך הודאתו המפורשת של הנאשם והמסמכים שהוצגו בתיק". פסק הדין התקבל לאחר ששופטי בית המשפט העליון במדינה, אותו גוף שאישר גם את גזר הדין של המפגין מוחסן שקארי, הציג "עדויות" ובהן מג'יד נראה לכאורה שולף סכין לעברו של חבר בבסיג'.

מחאת החיג'אב בטהרן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מחאת החיג'אב בטהרן (צילום: REUTERS/Stringer)

מערכת המשפט האיראנית הודיעה כי הוצאתו להורג בוצעה באופן פומבי "על פי כל ההליכים החוקיים והלגיטימיים", בנוכחותם של תושבי משהד. על פי כלי התקשורת במדינה, מג'יד רזה התעמת עם כוחות הביטחון ב-17 בנובמבר, ודקר לכאורה את חוסיין זיינאלזדה ולאחר מכן את דניאל רזזאדה בצווארו, והרג את שניהם.

עוד נמסר מכלי התקשורת באיראן, כי מג'יד רזה ברח ממעצר כיומיים לאחר מעצרו, בטענה כי תכנן להימלט מהמדינה. ועדת המעקב אחר העצורים במחאות דיווחה כי מג'ד רזה הוכה בידו והיא נשברה תוך כדי מעצרו. עוד נמסר כי כמו רבים שנעצרו במהלך ההפגנות, לא הורשה למג'ד לפנות לעורך דין ולהגן על עצמו במהלך המשפט ועל כן, אין פרטים על החקירה ועל תנאי מעצרו.

לפי האתר IranWire, עברו חמישה ימים בלבד בין מעצרו של מג'ד לכתב האישום שהוגש נגדו. מנגד, עניינו הועבר לבית המשפט המהפכני, בתקופה שבה ארגוני זכויות האדם סבורים כי אין להם כל סמכות לדון בתיקי רצח. עורך דין המתגורר בטהרן אמר כי "בתי המשפט המהפכניים אינם מוסמכים לבחון פשעי רצח, ומסיבה זו הואשם מג'ד בסעיף אחר על מנות שבית הדין אכן יוכל לשפוט אותו".

מחאה נגד המשטר האיראני ודיכוי המחאות  (צילום: רויטרס)
מחאה נגד המשטר האיראני ודיכוי המחאות (צילום: רויטרס)

עורך הדין שלא חשף את זהותו מחשש שייחשף, הוסיף כי "על פי סעיף 303 לחוק סדר הדין הפלילי, לבתי המשפט המהפכניים יש סמכות שיפוט בעניינים הקשורים לביטחון פנים וחוץ, שחיתות, זנות, הפעלת קנוניה, הברות נשק וסמים". לדבריו, "ברור מאליו שלא היה למג'ד עורך דין או זכות להגן על עצמו. במקרים כאלו, לאור חוויות קודמות, נראה שהנאשם היה בלחץ כל כך גדול, שהוא פשוט העדיף לצאת מהמצב, גם אם זה בהוצאה להורג".

על פי סוכנות הידיעות "מיזאן", מג'ד הודה בפשע בבית המשפט, והצהיר כי "עשיתי טעות ואני מודה שטעיתי. אני מבין את תחושת השנא של דעת הקהל למה שעשיתי. המחשבות והאמונות שלי היו שגויות, החבאתי את הסכין בידי ולא הבנתי מה קרה. עכשיו אני מחכה כמה שיותר מהר לעונש שהחליט עליו בית המשפט".