מלחמת רוסיה-אוקראינהמאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, פורסמו דיווחים רבים כי גם בלארוס מתכננת להתערב במלחמה ולהילחם לצד הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין. עיתון הדיילי מייל דיווח היום (רביעי) כי צילומי טלוויזיה מבלארוס הראו כלי רכב משוריינים המשתתפים בתרגיל צבאי, בסמוך לגבול עם אוקראינה, ומסומנים בריבוע אדום, על מנת להבדיל בינם לבין כוחות האויב. זאת, בדומה לאות Z המסומנת על המשוריינים של הצבא הרוסי בשדה הקרב באוקראינה.

עם זאת, בלארוס הודיעה השבוע כי התרגיל הוא חלק מ"מוכנות הלחימה" של הכוחות החמושים. בתוך כך, אנליסטים צבאיים במערב אמרו כי לצבא הקטן של בלארוס אין את הכוח והניסיון הקרבי על מנת לעשות שינוי מכריע במלחמה. אך, הסיכון של ההתערבות הצבאית, בהחלט תהווה הסחת דעת מכבידה עבור הצבא האוקראיני, שמתמקד כעת בלחימה בכוחות הרוסיים בדרום ובמזרח המדינה.

במקביל, אלכסיי ארסטוביץ', קצין מודיעין צבאי לשעבר, שהפך ליועץ של הנשיא זלנסקי, הסכים עם הניתוח של האנליסטים. לדבריו, "בלארוס בהחלט תהווה הסחת דעת. יש מודיעין פעיל על הצבא הבלארוסי שהעיד כי יש תנועה מינימלית של חיילים בסמוך לגבולות הצפוניים של אוקראינה. הוא הוסיף כי "הפעולות הצבאיות, כולל אימון הלוט"ר שערך הצבא, גרמו לאוקראינה להסיק מסקנות חדשות לגבי כוונותיה של מינסק".

מצדו, משרד ההגנה הבלארוסי אמר כי "במסגרת התרגיל שהוכרז אמש, הכוחות ינועו במהירות ל'אזורים המיועדים' ויקים מעברי גשרים מעל הנהרות במערב ובמזרח בלארוס. בתקופה זו, מתוכנן הצבא להעביר ציוד וכוח אדם ולהגביל תנועת אזרחים לאורך הכבישים הציבוריים במקטעים מסוימים בשטח".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון, מסרו גורמים בצבא אוקראינה כי "בלארוס סיפקה את שטחה האווירי כדי לשרת את הכוחות הרוסיים", והדגישו כי "צבא בלארוס הציב יחידות של מפעילי רחפנים על הגבול". כמו כן, נמסר כי הצבא האוקראיני הצליח להפיל לאחרונה תשעה מל"טים רוסיים, וביצע גם תקיפות אוויריות נגד יעדים צבאיים, כמו מערכות טילים נגד מטוסים".