האסטרטגיה החדשה שתעזור לאוקראינה במלחמה מול רוסיה? עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי פרסום היום (רביעי), כי אזרחים אוקראיניים הפכו ל"מרגלים" מקצועיים שעוקבים אחר הכוח הרוסי בשדה הקרב ומעבירים את המידע לכוחות הצבא האוקראיני הנמצאים בסמוך. על פי האתר, "קבוצת הפרטיזנים האוקראיניים, שבסיס בחרסון, הפכה את הריגול אחר הרוסים לחלק מהשגרה היומיומית שלהם".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד נכתב באתר כי "הקבוצה מילאה תפקיד מפתח בהנחיית המכות המדויקות שהטיל הצבא האוקראיני על הכוחות הרוסים, ובסופו של דבר אילצו את מוסקבה לסגת מחרסון בחודש שעבר". על פי הפרסום, קבוצת האזרחים צפתה במצלמות רחוב שמוקמו בצמתים מרכזיים באזור, ורכבו על אופניים לאזורים בו שהו הכוחות הרוסים, והעמידו פנים כי הם "מטפלים בבעלי חיים", תוך כדי מעקב אחר החיילים הרוסים. בתוך כך, במקרה נוסף, אתר טלגרם אוקראיני פרסם מידע מודיעני שסייע לכוחות האוקראינים לפגוע בצבא הרוסי בעומק חרסון.

עם זאת, אותה קבוצה הפכה במהרה למטרה עבור שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה שפשט על בתיהם ועל בתיהם של קרוביהם. כמה מהם נותרו כלואים בבתי הכלא בשטח רוסיה. אולקסי דנילוב, מזכיר המועצה הביטחון הלאומי של אוקראינה, אמר כי "הפרטיזנים בחרסון סייעו ויסייעו בהמשך המלחמה ובהצלחתה של אוקראינה לשחרר את האזורים שנכבשו על ידי רוסיה. אותו הדבר יקרה בדונייצק, לוהנסק ובכל מקום אחר. הבנים והבנות שלנו נמצאים בכל מקום".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

דגל אוקראינה על קנה של טנק רוסי (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
דגל אוקראינה על קנה של טנק רוסי (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

קבוצת הטלגרם הושקה כיממה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, ב-24 בפברואר. בקבוצה היו כ-20 חברים, ולאחר שרוסיה השביתה את חיבורי הרשת במדינה, החלו להשתמש בכרטיסי SIM ו-VPN רוסיים כדי להסוות את עצמם. שניים מהם היו קציני סיור בצבא האוקראיני, שאימתו תמונות וקואורדינטות שנשלחו לקבוצה, והעבירו אותם למפקדי הצבא בשטח.

אחד החברים סיפר כי התגורר בעיר צ'רנובייבקה, מחוץ לחרסון, וחשב כיצד לעזור ללוחמים בקרב. הוא סיפר כי "דרך הסלולרי הבנתי שאני יוכל לעזור. שלושה ימים לתוך המלחמה, שלח תמונות של כלי רכב צבאיים חולפים בסביבתו ושלח את המיקומים לקבוצת הטלגרם. למחרת בבוקר, פורסם סרטון ובו תיעוד של הפצצת השיירה הרוסית שעליה דווח בקבוצה.

אנדריי, שהיה קצין סיור בצבא האוקראיני, שיתף עד כמה האזרחים שריגלו אחר הכוחות הרוסים סייעו לאוקראינה. לדבריו, "האנשים האלו רואים טנקים רוסים, הם רואים לאן החיילים הולכים לאכול ארוחת ערב, איפה הם חוגגים, איפה הם עושים כביסה, ואת כל המידע הזה הם חולקים איתנו. בלעדיהם, לא היה לצבא שלנו שום דרך לדעת".