המלחמה באוקראינה: עשרות טילים נחתו מוקדם יותר היום (שישי) במספר ערים באוקראינה, ביניהן הבירה קייב, ופגעו באופן קשה ברשת החשמל, מה שגרם לניתוקו בשטחים נרחבים במדינה. על פי גורם מקומי, מדובר באחד ממטחי הטילים הגדולים ביותר שנראו באיזור מאז תחילת המלחמה בסוף חודש פברואר האחרון. על פי הדיווחים, לפנחות שני אנשים נהרגו במהלך התקיפות. 

"יוביל להשלכות בלתי צפויות": האיום הרוסי החדש על ארצות הברית
הרמטכ"ל האוקראיני טוען: זה מה שאני צריך כדי לנצח את הרוסים

רבים מתושבי קייב נכחו במשך שעות ארוכות במקלטים השונים בעיר, כשרבים מהם הסתתרו מפני הטילים בתחנות הרכבת התחתית. בתקיפות נגרם נזק כבד לתשעה מתקני אנרגיה. ראש עיריית חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, דיווח גם הוא על נזק משמעותי שנגרם לתשתיות עקב התקיפות, ומסר כי הדבר יביא לכך שתושבים רבים במדינה לא יוכלו להפעיל את החימום בבתיהם. 

גורמים צבאיים בכירים באוקראינה טענו כי בסך הכול נורו 76 טילים, מתוכם ההגנה האווירית יירתה 60. דובר חיל האוויר האוקראיני אף הוסיף כי הרוסים ניסו להסיח את דעת מערכות ההגנה האווירית, באמצעות הטסת מטוסי קרב סמוך לאיזורים שהותקפו במדינה. 

אזרחים אוקראינים תופסים מחסה בתוך הרכבת התחתית (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
אזרחים אוקראינים תופסים מחסה בתוך הרכבת התחתית (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

"הם רוצים להשמיד אותנו, ולעשות אותנו לעבדים. אבל אנחנו לא ניכנע. אנחנו נחזיק מעמד", אמרה אחת מתושבות קייב בעת שפונתה אל אחד המקלטים בעיר. עוד היא הוסיפה כי "אני רוצה שהמלחמה תעבור ובקרוב, אבל אני מוכנה לחכות כמה שצריך". 

כמו כן, גורמים מקומיים הוסיפו כי זמן התיקון של רשת החשמל יהיה ארוך יותר לעומת המתקפות הקודמות, מה שמעיד על עוצמת הפגיעה. "יש נזק עצום לתשתיות, בעיקר למערכת האנרגיה", אמר ראש עיריית חרקוב, איחור טרחוב, שפנה גם במסר לאזרחים המקומיים: "אני מבקש ממכם להתאזר בסבלנות למה שקורה עכשיו. אני יודע שבבתים שלכם אין אור, חימום ואספקת מים".

תופסים מחסה בתחנת הרכבת תחתית, קייב שוב תתת אש  (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
תופסים מחסה בתחנת הרכבת תחתית, קייב שוב תתת אש (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

שרת הכלכלה האוקראינית הוסיפה: "המטרה של הרוסים היא שהאוקראינים יהיו בלחץ מתמיד, יירדו למקלטים כמעט בכל יום, ויחושו אי נוחות עקב הפסקות חשמל או הפסקות מים. אך עמדתנו נותרה ללא שינוי, נחזיק מעמד, ננצח ונבנה את הכול מחדש".