השלב הראשון בתוכנית חילוץ המטיילים הישראלים יצא הערב (שבת) לדרך. מחברת "פספורטכארד" ומנגוס" נמסר כי הישראלים צפויים להגיע ל-אגואס קליינטס בהליכה רגלית של 10 ק"מ והגעתם לכפר הידרואלקטריקה. המטיילים מלווים בכוחות חילוץ מקומיים של חבר מנגוס ובמדריכים מקומיים. מנקודה זו, יעלו על רכבים בנסיעה של 6 שעות לקוסקו.

"הלכנו כשלוש שעות בדרך לא פשוטה עם הרבה אבנים ובמהלכה נפלתי לתוך מסילת הרכבת", סיפרה צעירה שהיתה ביחד עם כ-40 ישראלים ראשונים ואשר המתינו בנקודת המפגש לאיסוף כלי הרכב לעיר קוסקו, המרוחקת כשעתיים וחצי נסיעה.

בתוך כך, משרד החוץ חידד את אזהרת המסע למדינה. בהודעה נכתב כי "לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בפרו והכרזה על מצב חרום במדינה לחודש הקרוב, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים בפרו להימנע ככל שניתן מהתקהלויות, מהגעה למקומות בהם מתקיימות הפגנות בעת הזו, ולהיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהודעות משרד החוץ".

"מבקשים להדגיש כי באזורים מסוימים במדינה, ובמיוחד במחוז קוסקו ובאזור מאצ'ו פיצו, ישנן חסימות כבישים המגבילות את התנועה באזור, כמו גם את הכניסה והיציאה ממנו, שכן מערכת הרכבות וחלק משדות התעופה אינם מתפקדים. משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לפרו לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן במצב בשטח".

מבצע חילוץ המטיילים הישראלים מפרו (צילום: פספורטכארד ומגנוס)
מבצע חילוץ המטיילים הישראלים מפרו (צילום: פספורטכארד ומגנוס)

תכנית החילוץ יצאה לדרך לאחר שמאות תיירים, מתוכם ישראלים רבים, מצאו את עצמם תקועים במאצ'ו פיצ'ו שבפרו, לאחר שביום חמישי החלו מהומות אלימות במדינה בעקבות ניסיון הפיכה. כעת, מדווחים הישראלים על עוצר לילי, מצור על עיירות מרכזיות, חסימות כבישים על ידי מפגינים, פירוק מסילות רכבת וידו אבנים אל עבר מי שמנסה לצאת מהעיר ברכב.

ישראל טרם החלה לפנות אקטיבית את אזרחיה מאזורי החיכוך, אבל משרד החוץ המליץ להימנע מלהגיע לאזורים בהם ישנם ריכוזי הפגנות ועימותים. עוד נמסר מהמשרד כי מי שנזקק עזרת הנציגות מקבל אותה. "במשרד החוץ מנטרים את כל המטיילים הישראלים שידועים לנו, במיוחד במקומות הבעייתיים", נמסר.

הורים רבים שילדיהם נותרו תקועים במדינה סיפרו ל"וואלה!" על תסכולם מהמצב. "החילוץ שהוצע למטיילים הישראלים הוא הליכה רגלית שבע שעות עד לעיירה הקרובה ומשם פינוי רכוב", סיפרה בפייסבוק רויטל, שבתה מטיילת כעת בפרו ולכודה באחד מאזורי המהומות, "יש מטיילים שלא מרגישים טוב כמו הבת שלי ואני דיי חוששת מהמסע הרגלי הזה. ציפיתי מהשגרירות וחברת הביטוח שידאגו לחילוץ אווירי לפחות למי שחייב, אך לא ניראה שזה קורה, וחבל".
 
מוקדם יותר, חברת ביטוח המטיילים פספורטכארד נערכה יחד עם חברת החילוץ הישראלית "מגנוס" לפינוי דחוף של ישראלים שנמצאים באזור העיירה אגואס קליינטס, הסמוכה לאתר מאצ'ו פיצ'ו. חברת הביטוח מסרה כי גם מטיילים שאינם מבוטחי החברה יחולצו במסגרת המבצע. עוד נמסר כי כבר נוצר קשר עם כל הישראלים, וכי מבצע הפינוי יתחיל בהמשך היום. זאת, לאחר שמוקדם יותר ביצעו צוותי מגנוס בישראל ובפרו הערכת מצב מודיעינית על תנאי השטח ומזג האוויר.

מפגינים בפרו חוסמים מסילת רכבת בעקבות הדחתו ומעצרו של הנשיא לשעבר פדרו קסטיו (צילום: רויטרס)
מפגינים בפרו חוסמים מסילת רכבת בעקבות הדחתו ומעצרו של הנשיא לשעבר פדרו קסטיו (צילום: רויטרס)

מפספורטכארד ומגנוס נמסר בהודעה כי "במהלך השבוע האחרון גברה אי היציבות הפוליטית באזור, מה שהוביל לפרעות אלימות וחסימות דרכים בערים מרכזיות, כבישים ואף שדות תעופה - מצב חירום הוכרז במדינה". עוד נמסר כי "ללא צפי לסיום המשבר, מרכז השליטה בנה מספר תוכניות חילוץ שונות על מנת לחלץ את המטיילים למקום מבטחים בדרך הבטוחה ביותר. התכנית נבחנת לפי תמונת המצב בשטח".

ראש העיר מאצ'ו פיצ'ו אמר לתקשורת כי הוא מעריך כי כ-300 תיירים מקומיים וזרים נצורים כעת בעיר מבלי יכולת לצאת ממנה. הוא אמר כי ביקש מהממשלה פינוי שלהם במסוקים לאחר שחברת הרכבות הפסיקה את השירות אל ומהעיר.

 נוסעים ממתינים בתור מול דלפקי חברות התעופה בשדה התעופה בפרו, לאחר שהוא נסגר עקב ההפגנות (צילום: רויטרס)
נוסעים ממתינים בתור מול דלפקי חברות התעופה בשדה התעופה בפרו, לאחר שהוא נסגר עקב ההפגנות (צילום: רויטרס)

ממשלת פרו החדשה הכריזה על מצב חירום לאומי בן 30 יום כדי לדכא את ההפגנות האלימות המטלטלות את המדינה בעקבות הדחתו ומעצרו של הנשיא פדרו קסטיו לפני שבוע. בצעדים שהוכרזו ביום רביעי הושעתה את הזכות להתקהל ולנוע בחופשיות ברחבי המדינה כולה - וזאת ימים לפני חופשת חג המולד, כאשר אנשים בדרך כלל בדרכים כדי לבקר את משפחתם. ההכרזה גם מסמיכה את המשטרה לבצע חיפוש בבתים של אנשים ללא רשות או צו שיפוטי ובמקרה הצורך להטיל עוצר לילי.