על רקע המבוי הסתום בשיחות על הסכם הגרעין, בין איראן למעצמות המערב, שליח רוסיה במשא ומתן בווינה, מיכאיל אוליאנוב, הצהיר היום (שבת) כי אין כל ציפייה שיכול שינוי בשיחות בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאיראן, ועל כן הסביר כי "אין סיבה לחזור לווינה ולחדש את המשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין".

אוליאנוב הוסיף כי "ההתייעצויות בין סבא"א לרפובליקה האסלאמית אמורות היו להתקיים בחודש נובמבר האחרון, אך לאחר מסמך שהוגש על ידי ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת במושב מועצת הנגידים של הסוכנות, הגיעו למסקנה כי "הן הגיעו בזמן לא מתאים וכי התוצאות לא יהיו מועילות".

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
 

כמו כן, השליח הרוסי למשא ומתן בווינה הדגיש כי "איראן רוצה לסיים את הבעיות הקיימות שלה עם סבא"א, לפני שתחזור לשיחות על החייאת הסכם הגרעין". זאת, לאחר שסוכנות הידיעות "תסנים" האיראנית דיווחה כי ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה גרעינית, מוחמד איסלאמי, מסר כי "יכולת ההעשרה של טהרן הוכפלה במסגרת הפעולה האסטרטגית שמטרתו פיתוח הנשק הגרעיני".

כזכור, בחודש נובמבר האחרון הודיע דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי ארצות הברית לא מתכוונת לשוב לשולחן המשא ומתן עם איראן בשיחות הגרעין. זאת לאחר ששר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, שלל שבוע לפני כן, כינון אפשרי של הסכם גרעין חדש עם איראן אך ציין כי מדינתו תומכת בדרך הדיפלומטית. "לא יהיה הסכם בקרוב כי האיראנים ממשיכים להעלות סוגיות חוץ במשא ומתן על הסכם הגרעין", אמר. לדבריו כל עוד טהרן תשמור על עמדה זו, "לא תהיה אפשרות להתקדם לקראת הסכם".

עם זאת, הוא הבטיח שעבור ארצות הברית "הדרך הטובה ביותר לפתור את סוגיית הגרעין היא באמצעות פתרון דיפלומטי". הוא גם הבהיר כי, עם או בלי הסכם, וושינגטון נשארת נחושה "שאירן לעולם לא תצליח לפתח נשק גרעיני". דבריו של בלינקן עלו בקנה אחד עם קולות דומים שנשמעו מצד גורמים באירופה.