הוועדה החוקרת את אירועי הפריצה לגבעת הקפיטול ב-6 בינואר צפויה להמליץ למשרד המשפטים האמריקאי להעמיד לדין את נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, בגין שלושה אישומים פליליים, הכוללים סעיפים של המרדה, שיבוש הליכים ופרסום קונספירציות נגד הממשל האמריקאי. הוועדה צפויה להתכנס ביום שני הקרוב ולהצביע בעד הקריאה להעמיד את טראמפ לדין, כך דווח אמש באתר "פוליטיקו".

על מנת להאשים את טראמפ בסעיף ההמרדה, הדוח מתייחס לפסיקתו של שופט בית המשפט המחוזי בארה"ב, עמית מהטה, שהסביר כי "שפתו של טראמפ הסיתה לאלימות ב-6 בינואר, 2021, כאשר תומכיו כיתרו את גבעת הקפיטול בניסיון לשבש את הצבעת הקונגרס". כמו כן, בדוח הוועדה צויין גם כי "טראמפ לא נזקק להסכם מפורש עם תומכיו, אלא פשוטה היה צריך לספק להם סיוע".

ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על הקפיטול (צילום: רויטרס)

בתוך כך, דוברו של טראמפ גינה את תוכניות הוועדה ואמר כי "הוועדה קיימה משפטי ראווה על ידי מתנגדי טראמפ שהם כתב בהיסטוריה של המדינה הזו. בית המשפט הזה הוא לא יותר מפרויקט דוקומנטרי של בכירים בהוליווד שמעליבים את האינטליגנציה של האמריקאים, ועושים לעג לדמוקרטיה שלנו".

במהלך פעילות הוועדה, התראיינו כמעט כל אחד ממי שפעל במעגל הפנימי של טראמפ, מיועצו הקרוב בבית הלבן ועד לעורכי דינו. כמו כן, הוועדה גם שוחחה עם צוות קמפיין הבחירות שלו ועדי מפתח נוספים. רבים מהם סיפקו ראיות יוצאות דופן ל"מזימתו של טרמאפ", כך על פי "פוליטיקו".

מתוך ''ארבע שעות בגבעת הקפיטול'' (צילום: באדיבות HOT)
מתוך ''ארבע שעות בגבעת הקפיטול'' (צילום: באדיבות HOT)

הוועדה טענה במשך חודשים שטראמפ הפיץ ביודעין טענות שווא לגבי תוצאות הבחירות על מנת לבטל את מעבר השלטון לידיו של הנשיא הנוכחי, ג'ו ביידן. בשבועות שלאחר הבחירות ב-2020, נטען כי טראמפ לחץ באופן שיטתי על פקידי ממשל ופקידים במשרד המשפטים שיפעלו כדי שיישאר קדנציה נוספת בבית הלבן, למרות תוצאותה בחירות. כשהמאמצים האלו נכשלו, הם טענו כי פנה על מנת להשתמש בהמון התומך בך כדי לנסות ולהשפיע על אישור הבחירות בקונגרס.

כמו כן, הוועדה גם סבורה כי הנשיא לשעבר חתם על מסמכים כוזבים של בית המשפט, שהעידו על ראיות להונאת הבחירות, ובנוסף, הסית את הקהל בעצרת ב-6 בינואר. בתוך כך, נטען בנוסף כי טראמפ הסית לאלימות נוספת, בכך שצייץ דברים תוקפניים נגד סגן הנשיא דאז, מייק פנס, שנמלט מהאירוע. כשהמתקפה על הקפיטול נמשכה והמעגל הקרוב שלו הפציר בו להתערב, טראמפ סירב להתערב באופן ישיר וסירב לדרוש מההמון לסגת.