מלחמת רוסיה-אוקראינההפלישה הרוסית לאוקראינה נמשכת כבר קרוב לעשרה חודשים ונראה כי היא רחוקה מסיומה. על רקע המשך ההפצצות במוקדים רבים באוקראינה, נמשכים הדיווחים על הכישלונות בשדה הקרב ועל הצלחותיו של הצבא האוקראיני. הניו יורק טיימס פרסם היום (ראשון) תחקיר רחב היקף על המוכנות הקלוקלת של הצבא הרוסי למלחמה, ואף חשף כי צבא אוקראינה ניסה לחסל את מפקד הצבא הרוסי ואלרי גרסימוב.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי התחקיר, שמבוסס על ראיונות ומסמכים סודיים חושף כי החיילם הרוסים יצאו לקרב עם מחסור במזון, תחמושת וחוסר יכולת מקצועית להשתמש בכלי הנשק שברשותם. בעקבות כך, ההוראות שניתנו להם מהפיקוד העליון הייתה לקרוא בוויקיפדיה כיצד להשתמש בהם.

כמו כן, החיילים הרוסים פלשו לאוקראינה כשהם משתמשים במפות ישנות משנות ה-60, וחלקם נכנס לשדה הקרב ללא מפות בכלל. חלקם אף שוחחו בקווי סלולר פתוחים וחשפו את עמדותיהם בקשר. 

ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)

על פי המסמכים שהגיעו לידי הניו יורק טיימס, החיילים מחטיבה 155 של הצבא הרוסי גיששו באפלה כשהגיעו לאוקראינה. לחטיבה לא היו מפות, ערכות רפואיות או מכשירי קשר עובדים. רק כמה שבועות לפני כן, חלקם היו עובדי מפעל או נהגי משאיות ואף אחד מהם לא עבר שום הכשרה רפואית. כעת, הם החלו להתרוצץ בשדה הקרב עם רובי קלצ'ניקוב בני 50 שנה, ללא מזון.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בראיונות שערך העיתון האמריקאי, סיפרו כמה לוחמים בחטיבה שלא עברו הכשרה מקצועית על כלי הנשק, ולא זכו לתחמושת או לחיפוי אווירי. רק כשהפגזים של הצבא האוקראיני החלו ליפול בקרבתם, הבינו עד כמה פוטין הוליך אותם שולל. אחד החיילים הרוסים סיפר כי מתוך 60 חברי מחלקה, כ-40 נהרגו בהפצצה של הצבא האוקראיני.

אחד החיילים הרוסים אף העיד כי "זו לא מלחמה, זהו השמדת העם הרוסי על ידי המפקדים שלו". תוכנית הפלישה הרוסית שהגיע לידי הניו יורק טיימס, מראה כי הצבא ציפה להתקדם מאות קילומטרים ברחבי אוקראינה ולהביס את הצבא האוקראיני תוך ימים. לקצינים נאמר "לארוז מיד את המדליות שלהם לקראת המצעדים הצבאיים בבירת אוקראינה, קייב".

עוד נכתב בניו יורק טיימס כי "במקום הניצחון המהדהד, כשעשרות אלפי חיילים נהרגו וחלקים אחרים עדיין מבולבלים, אחרי כמעט 10 חודשי מלחמה, פוטין ניצב בפני אתגר שונה לגמרי - האסון האנושי והאסטרטגי הגדול ביותר מאז התמודדות המדינה הסובייטית". התחקיר מראה בנוסף כי פוטין מבודד מאוד, אובססיבי למורשתו, משוכנע בזוהר שלו, למרות כל הכישלונות בשדה הקרב.

מפקד הצבא הרוסי על הכוונת

בחלק אחר של התחקיר, פרסם הניו יורק טיימס כי פקידים אמריקאים הבינו בשלב מוקדם כי העריכו יתר על המידה את הצבא הרוסי. המורל של החיילים הרוסים היה כה נמוך, שרוסיה החלה להעביר את הגנרלים שלה לחזית על מנת לחזק אותו. אך הגנרלים עשו טעות קטלנית, הם התמקמו ליד אנטנות ומערכי תקשורת, מה שהפך אותם לפגיעים ולקלים לזיהוי. בעקבות כך, החלה אוקראינה לחסל גנרלים רוסים, אך הביקורים בקווי החזית נמשכו.

ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)

בתוך כך, בסוף חודש אפריל האחרון, תכנס ראש המטה הכללי הרוסי, הגנרל ולרי גרסימוב, תוכניות סודיות לבקר באוקראינה. גורמים אמריקאים אמרו שהם גילו זאת, אבל שמרו את המידע רחוק מהאוקראינים מחשש שינסו לפגוע בו. הריגת הגנרל עלולה הייתה להסלים בצורה חדה את המלחמה, ולא רצו לפתוח חזית נוספת במלחמה. עם זאת, האוקראינים עלו על תוכניותיו של הגנרל, והכניסו את האמריקאים למבוי סתום. לאחר בדיקה עם הבית הלבן, ביקשו פקידים אמריקאים מאוקראינה לבטל את המתקפה. גורם אמריקאי בכיר אמר כי "אמרנו להם לא לעשות זאת, זה היה כבר יותר מדי". 

על פי התחקיר, ההודעה האמריקאית שנשלחה לאוקראינה הגיעה מאוחר מדי. גורמים בצבא האוקראיני אמרו לאמריקאים כי הם כבר פתחו במתקפה על המקום בו נמצא הרמטכ"ל הרוסי. במתקפה נהרגו עשורים חיילים רוסים, אך הגנרל גרמיסוב לא היה אחד מהם. לאחר מכן, מנהיגי הצבא הרוסי החלו לצמצם באופן דרמטי את הביקורים מעבר לקו החזית.