מסמך סודי חשף כי סוריה פנתה לאיראן וצפון קוריאה בבקשה לפריסת מערכות הגנה אווירית במדינה, לאחר שרוסיה סירבה להציב מערכות S-300, כך דווח הערב (שלישי) על ידי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ארגון אופוזיציה הפועל מלונדון.

על פי הדיווח, המסמך הוא מכתב שהוציא "משרד הביטוח" של הצבא הסורי, ובו כתובה הטענה הרוסית כי "ההחלטה של רוסיה לקפל את מערכות ההגנה האווירית מסוג S-300 הגיעה לאחר שהצבא הרוסי טען כי המערכות בשטח מיועדות לאימון ולא לפעולה מבצעית". כמו כן, נטען כי ההחלטה לקפל את המערכות נבעו מחוסר ברכיבים וחלקי חילוף.

עוד צוין במכתב כי, לאחר קיפול המערכות, הן הועברו תחילה לבסיס חמיימים, השוכן ליד לטקיה ומשמש את חייל האוויר הרוסי, לצורך שימוש פעיל במלחמה באוקראינה. בעקבות כך, פנו הסורים לאיראן וקוריאה הצפונית למערכות חלופיות. 

מערכת s-300 (צילום: רויטרס)
מערכת s-300 (צילום: רויטרס)

הדיווח מגיע לאחר שאמש, דווח במדינה כי חיל האוויר הישראלי תקף באזור הבירה דמשק וכי מערכות ההגנה האווירית של הצבא הסורי הופעלו נגד "התוקפנות הישראלית". על פי הדיווח, ישראל תקפה באזור א-סיידה זיינב, דרומית לבירה. בערוץ אל-חדת' הסעודי דווח כי התקיפה כוונה נגד סוללה הגנה אווירית שהוצבה לאחרונה בסביבת נמל התעופה הבינלאומי של דמשק.

כמו כן, על פי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, שני פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפה ליד נמל התעופה הבינלאומי של הבירה הסורית. בתקיפה נוספת בחווה הממוקמת בפרווריה הדרומיים של העיר נהרס כליל מחסן של חיזבאללה שהכיל נשק וחומרים לוגיסטיים. על פי הדיווחים, כארבעה טילים שוגרו לעבר העמדות של המיליציות האיראניות.

מתקפת טילים ישראלית באיזור אחסון מכולות בסוריה (צילום: רויטרס)
מתקפת טילים ישראלית באיזור אחסון מכולות בסוריה (צילום: רויטרס)

לפי מרכז המעקב, זוהי התקיפה הישראלית ה-32 של ישראל בסוריה השנה. עוד נמסר כי ישראל תקפה במהלך השנה האחרונה כ-89 מטרות, אשר ברובן היו מבנים, מחסני נשק ותחמושת והביאו למותם של 83 חיילים.

התקיפה המיוחסת לישראל הלילה, מגיעה כחודש לאחר התקיפה הקודמת בסוריה שיוחסה לישראל. בתקיפה הקודמת דיווחו בסוריה כי ישראל תקפה כמה אתרים באזורי החוף במדינה. על פי הדיווחים, התקיפות כוונו לאתרים של חיל הים סורי, ששימשו את איראן, וכן למרכז איסוף מידע איראני שמטרתו היה לחזק את ההשפעה של טהרן לאורך החוף הסורי. על פי הדיווחים, ארבעה חיילים סורים נהרגו בתקיפה.

התקיפה גם מתבצעת כמה ימים לאחר שהרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, נאם בכנס "עולם במשבר: היבטים גלובליים ואזוריים" באוניברסיטת רייכמן, והתייחס למצב הביטחוני ולאיומים השונים על מדינת ישראל. במסגרת דבריו אישר כוכבי בקולו כי ישראל תקפה שיירה סורית בגבול עיראק-סוריה לפני מספר שבועות.