בית משפט בעיירה איצהו בגרמניה גזר אתמול (שלישי) שנתיים מאסר על תנאי על אירמגרד פורכנר, בת 97, שהייתה מזכירה במחנה הריכוז וההשמדה שטוטהוף והואשמה בסיוע לרצח של יותר מ־11 אלף אסירים יהודים במחנה. פורכנר תהיה כנראה פושעת המלחמה הנאצית האחרונה שתורשע בפשעים שבוצעו במהלך השואה.

פורכנר, המכונה "המזכירה של הרוע", גויסה לאס־אס במהלך מלחמת העולם השנייה. בהיותה בת 18 נשלחה לשמש מזכירה למפקד מחנה שטוטהוף, שנמצא כיום בפולין, סמוך לגדנסק. התביעה טענה כי פורכנר "סייעה ועזרה לאלו שניהלו את המחנה במהלך ההרג השיטתי שבוצע בו בשנים 1943־1945. היא שימשה קלדנית ומקליטה במשרד מפקד המחנה ועמדה מאחורי הלוגיסטיקה של ההרג". 

יותר מ־100 אלף אסירים, רובם יהודים מפולין ומגרמניה, עברו בשטוטהוף וכ־60 אלף מתוכם נרצחו שם. אחרים הועברו ממנו למחנות השמדה אחרים בפולין. המחנה שוחרר על ידי הצבא האדום ב־1945. פורכנר סירבה לענות לשאלות התביעה. היא הסכימה רק לומר שהיא מצטערת על מה שקרה במהלך מלחמת העולם השנייה ושהיא מתחרטת על כך שלקחה בזה חלק. 

"אי אפשר היה שלא לדעת מה קרה", אמר ניצול שטוטהוף מנפרד גולדברג לרשת סקיי ניוז הבריטית, "היו גופות שהועברו בגלוי דרך המחנה".
ניצול נוסף מהמחנה, יוזף סלומונוביץ' שהעיד במשפט, היה רק בן שש כשאביו נורה למוות בשטוטהוף בספטמבר 1944. "היא אשמה בעקיפין", אמר לכתבים בבית המשפט. "גם אם היא פשוט ישבה במשרד והדביקה את הבול על תעודת הפטירה של אבי".

העמדתה של פורכנר לדין התאפשרה בזכות שינוי בחוק העונשין הגרמני. בעקבות השינוי, גם את אלו שסייעו במערך התומך של ההשמדה ניתן להאשים בשיתוף פעולה ואחריות למעשי ההרג - ולא רק את מבצעי הזוועות עצמם. פורכנר היא האישה הראשונה שהורשעה בפשעי מלחמה בגרמניה זה שלושה עשורים.