לאחר שנחת במפתיע בארה"ב ונפגש עם הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, בבית הלבן, נשא הלילה (בין רביעי לחמישי) נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נאום מיוחד בקונגרס וזכה לתשואות רמות. 

"כנגד כל הסיכויים ותרחישי האימה, אוקראינה לא נפלה. היא חיה ובועטת", אמר זלנסקי בפתח דבריו וזכה למחיאות כפיים מחברי בית הנבחרים.

בהמשך התייחס לצורך של מדינתו בחימוש הצבא אל מול המשך המתקפות הרוסיות. "יש לנו ארטילריה, כן, תודה. אך האם זה מספיק? בכנות, לא באמת". הוא הוסיף כי "הכסף שלכם אינו צדקה, זוהי השקעה בביטחון העולמי ובדמוקרטיה, שאנחנו מנהלים בדרך האחראית ביותר".

ביידן וזלנסקי בבית הלבן (צילום: רויטרס)
ביידן וזלנסקי בבית הלבן (צילום: רויטרס)
זלנסקי וביידן בבית הלבן (צילום: רויטרס)
זלנסקי וביידן בבית הלבן (צילום: רויטרס)

זלנסקי הסביר עוד כי "המל"טים האיראניים הקטלניים שנשלחו לרוסיה הפכו לאיום על התשתית החיונית שלנו. כך טרוריסט אחד מצא את האחר. זה רק עניין של זמן עד שהם יתקפו את בעלי בריתכם האחרים, אם לא נעצור אותם עכשיו".

את דבריו חתם באומרו כי "גם אם אין חשמל, האור שבאמונה שלנו בעצמנו לא יכול להיכבות. אם יתקפו אותנו עם מל"טים איראנים, ועמנו יצטרך לתפוס מחסה במקלטים בערב חג המולד, האוקראינים עדיין ישבו בשולחן החג ויעודדו אחד את השני. כולנו, מיליוני אוקראינים, מייחלים לאותו הדבר - ניצחון, רק ניצחון". 

זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)
זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)

זלנסקי התקבל עם נחיתתו ידי מקבילו ורעייתו ג'יל ביידן בבית הלבן. השניים, כאמור, ערכו לאחר מכן פגישה כבת שעתיים בחדר הסגלגל. בתום הפגישה השניים ערכו מסיבת עיתונאים משותפת, במהלכה נשאו הצהרות. 

עם נחיתתו, המנהיג האוקראיני העניק מדליה לנשיא כאות הוקרה וציין כי הוא הגיע לארה"ב על מנת להודות לו ולעם האמריקאי על הסיוע שהגישו לארצו במלחמה מול רוסיה, והוסיף כי "בשנה הבאה דגל אוקראינה יחזור כמו גם כלל החופש" למדינתו ולאזרחיה. זלנסקי אמר שיקיים מספר פגישות לצורך חיזוק חוסנה של אוקראינה ויכולת ההגנה שלה. עוד הוסיף בפוסט שפרסם בחשבון הטלגרם שלו כי "אנחנו נמשיך בשיתוף הפעולה עם ארה"ב על מנת לקרב את הניצחון". 

ביידן אמר במהלך הפגישה כי נשיא רוסיה פוטין הגביר את מתקפותיו על אזרחים וכי הוא מנסה "להשתמש בחורף כנשק". 

זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)
זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)

במהלך הביקור ההיסטורי של זלנסקי, שייערך רק כמה שעות, ביידן צפוי להכריז על שליחת מערכת טילי פטריוט לקייב, כאשר מדובר במערכת הגנה שזלנסקי ביקש להעביר לארצו מזה זמן מה.

בתוך כך, ארה"ב תספק סיוע צבאי נוסף בשווי 1.85 מיליארד דולר לאוקראינה עבור מלחמתה מול רוסיה, כך לפי מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. "טילי הפטריוט מסוגלים להפיל טילי שיוט, טילים בליסטיים לטווח קצר, וכלי טיס אחרים, ברמה גבוהה יותר ממערכות הגנה אוויריות קודמות שנשלחו בעבר", הוסיף בלינקן בהצהרתו.

זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)
זלנסקי בארה''ב (צילום: רויטרס)

כזכור, מדובר בביקורו הראשון של זלנסקי במדינה מאז תחילת המלחמה בארצו בסוף חודש פברואר האחרון. עוד דווח כי המשטרה המקומית נערכת לקראת אבטחה מתוגברת באיזור. בנוסף, במהלך ביקורו צפוי הנשיא האוקראיני להודות לאמריקאים על הסיוע הצבאי בסך מיליארדי הדולרים שמדינתו קיבלה עד כה לנוכח המלחמה. כמו כן, הוא צפוי למנות את הסיבות מדוע יש צורך במימון משמעותי נוסף של האמריקאים.