שולל מכל וכל: נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר היום (חמישי) כי התמרונים הצבאיים האחרונים של כוחות בלארוס לא כוונו נגד אוקראינה ודחה "תיאוריות קונספירציה" לגבי פריסת הכוחות המזוינים של בלארוס בגבול. זאת, בתגובה לטענות המודאגות שנשמעו בתקופה האחרונה בשל פעילותה הצבאית המוגברת של בלארוס, פעילות אשר העלתה עננת חשש באשר לתכנון משוער למעורבות אקטיבית יותר של בלארוס במלחמה לצד רוסיה. 

"בדומה לסימון Z הרוסי": בלארוס מכינה את הצבא למלחמה באוקראינה?

כידוע, בלארוס הודיעה בשבועות האחרונים על ביצוע שלל פעילות צבאית, כולל בדיקות מוכנות והצבה מחודשת של חיילים רוסים במדינה. התמרונים עוררו הצעות מגורמים רשמיים אוקראינים לפיהם רוסיה עשויה לתכנן מתקפה חדשה על אוקראינה דרך שטח בלארוס, כפי שעשתה ללא הצלחה בימים הראשונים של מלחמתה באוקראינה.

צבא בלארוס (צילום: REUTERS/Vasily Fedosenko)
צבא בלארוס (צילום: REUTERS/Vasily Fedosenko)

לצד זאת, בנאום בכנס של מנהיגים צבאיים לציון סיום הבדיקות הצבאיות שנערך החודש, אמר לוקשנקו כי אינו יכול לשלול "תוקפנות" נגד בלארוס מצד "שכנים לא מוגדרים".

בנוסף, לוקשנקו אירח ביום שני את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במינסק. הביקור הזר והנדיר עורר חשש שפוטין מבקש לשכנע את בלארוס להצטרף למערכה הצבאית באוקראינה, דבר שלוקשנקו סירב לעשות עד כה.

בנאומו היום, שלל נשיא בלארוס אמירות המייחסות לצבאו כל תוכנית שכזו, והדגיש כי המהלכים הצבאיים מוגבלים לשטח בלארוס בלבד, ואינם מאיימים על איש. "אם אתה רוצה שלום, תתכונן למלחמה" הוסיף לוקשנקו,

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר אף הוא שהדיווחים על תוכניות כאלה "חסרי בסיס" ו"מטופשים".