"פצצת הציקלון", הסופה האימתנית שכונתה "אירוע של פעם בדור", הפוקדת את ארה"ב בימים אלה והושוותה על ידי החזאים להוריקן בתוך סופת שלגים, גרמה למותם של לפחות 17 בני אדם והותירה כ-1.8 מיליון אזרחים ברחבי המדינה ללא אספקת חשמל.

כמו כן, חשפה הסופה את רוב האמריקאים למזג אוויר קיצוני, אשר כולל בתוכו רוחות קרות שעלולות לגרום לכוויות קור בתוך כעשר דקות בלבד. בערים כמו דטרויט ושיקגו, הערוכות לחורפים קשים, סגרו הרשויות את האטרקציות לחג המולד והפצירו בתושבים להישאר בבתיהם. 

בנוסף, גרמה הסופה לביטולם של מעל 1,800 טיסות ברחבי ארה"ב ועיכובים ושיבושים של מעל 3,000 טיסות. נמלי התעופה שנפגעו בפעילותם בצורה הקשה ביותר הם דטרויט, שיקגו, מיניאפוליס ודנבר.

רכבים קבורים בשלג בבאפלו שבמדינת ניו יורק (צילום: רויטרס)
רכבים קבורים בשלג בבאפלו שבמדינת ניו יורק (צילום: רויטרס)

מעל מחצית מאוכלוסיית ארה"ב תחת הגבלות

על פי שירות מזג האוויר האמריקאי, כ-200 מיליון תושבים, 60% מאוכלוסיית ארצות הברית, נמצאים תחת הגבלות בגלל הסופה. בקנדה כמה בתי ספר באונטריו וטורנטו ביטלו את ימי הלימודים. במקביל, אלפי טיסות בוטלו ברחבי ארצות הברית, לצד ביטולי נסיעות הרכבות. הביטולים מגיעים דווקא בתקופת החגים במדינה, במהלכם ישנו עומס.

מבין ההרוגים בסופה, ארבעה בני אדם מצאו את מותם הלילה (בין שישי-שבת) בתאונת שרשרת שאירעה במדינת אוהיו, בה היו מעורבים לפחות 46 כלי רכב ועשרות פצועים, כך לפי משטרת התנועה המקומית. כוחות חילוץ רבים פעלו במקום, וכלל המעורבים בתאונה הועברו למתקן מקומי להגנה מפני הקור. המשטרה המליצה לתושבים להימנע מנסיעות, שכן סערת שלגים עלולה לפגוע ביכולת הראייה בזמן נהיגה. 

זירת התאונה באוהיו (צילום: TMX/@MIKEWALDRON115/via REUTERS)
זירת התאונה באוהיו (צילום: TMX/@MIKEWALDRON115/via REUTERS)

חזאים כינו את מזג האוויר החריג "אירוע של פעם בדור" בשל עוצמתה והיקפה של הסופה שפוקדת את צפון אמריקה. הטמפרטורות צנחו לשפל נדיר בעיקר באזור המערב התיכון של ארצות הברית וניו אינגלנד. במערב התיכון מורידות הרוחות העזות את הטמפרטורה, ושירותי החזאות הזהירו מפני שהייה מחוץ לבית בתנאים אלה, שעלולים לסכן חיים. בשש מדינות הוכרז על מצב חירום.

"חג המולד בוטל", אמר מיק סונדרס, תושב מדינת ניו יורק לרשת CNN. "כל המשפחה והחברים הסכימו שיותר בטוח לא לחגוג את החג". בריאן טרזיאק, גם מניו יורק סיפר כי אמו ואחותו גרות במרחק של 30 דקות נסיעה ממנו. "אנחנו תמיד עושים את החגים ביחד, אבל הפעם החלטנו להישאר בבתים עד שהסופה תיגמר", הסביר.

רכבים סטו מהכביש סמוך לאונטריו שבקנדה (צילום: רויטרס)
רכבים סטו מהכביש סמוך לאונטריו שבקנדה (צילום: רויטרס)

מצב חירום ברוב מדינות ארה"ב

חברות השירות האמריקאיות פעלו להשבת החשמל לאיזורים המנותקים, ויתמודדו עם רוחות עזות במהלך עבודתם. מספר הפסקות החשמל הרב ביותר היה במדינת ניו אינגלנד, שם כרבע מיליון תושבים נותקו מהחיבור לחשמל. ניו יורק, וירג'יניה וצפון קרוליינה, סבלו גם הן מניתוקים רבים. 

במהלך סוף השבוע של חג המולד, הסופות עלולות לגרום לשלג משמעותי באיזור ה"אגמים הגדולים" בצפון ארצות הברית. כמו כן, מזג האוויר הקיצוני עשוי אף להגיע לאיזור גבול ארה"ב-מקסיקו.

''פצצת ציקלון'' בשיקגו (צילום: REUTERS/Matt Marton)
''פצצת ציקלון'' בשיקגו (צילום: REUTERS/Matt Marton)

כאמור, יותר מ-9,000 טיסות בוטלו עם התגברות סופת "פצצת ציקלון" בימים האחרונים, ובמדינות רבות בארה"ב הוכרזה כוננות לטמפרטורות שצפויות לצנוח מתחת לאפס. מושלת מדינת ניו יורק, קתי הוקול, הכריזה על מצב חירום במדינה לקראת הסופה. "האיום של שיטפונות וקרח הולך להמיט הרס רב בקהילה שלנו", אמרה. מושלי קנטקי, צפון קרוליינה, מערב וירג'יניה, ג'ורג'יה ואוקלהומה הכריזו גם כן על מצבי חירום, בעוד שוויסקונסין הכריזה על "חירום אנרגטי". לפי שירות מזג האוויר הלאומי, הסופה תביא עמה טמפרטורות קפואות מסכנות חיים.