יועצו האישי של נשיא אוקראינה זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, תקף היום (שבת) בחריפות את איראן בשל הדיווחים לפיהם היא שיתפה פעולה עם רוסיה וסיפקה לה נשק ותחמושת רבה.

כך הן עוקפות את הסנקציות: נתיב הסחר החדש בין רוסיה לאיראן
"איראן שותפה לפשע הרוסי": בכיר בממשל האוקראיני נגד המשטר בטהרן

"איראן, שמתכננת להגביר את אספקת הטילים, המל"טים לרוסיה, משפילה בבוטות את מוסד הסנקציות הבינלאומיות", אמר פודוליאק, "איראן מבזה את החלטות האו"ם ועוברת לשימוש בכלים הרסניים יותר ויש להשמיד מפעלי ייצור מל"טים באיראן שמספקים לרוסיה".

כמו כן, גם ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל, תקף לאחרונה את איראן והצהיר כי "הרפובליקה האסלאמית חייבת להיות אחראית למעורבותה במלחמה". שמיגל הדגיש כי "איראן היא שותפה לפשעי המלחמה של רוסיה".

עלי חמינאי, וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, וולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

כזכור, השבוע דווח כי רוסיה ואיראן בונות נתיב סחר חוצה יבשות חדש המשתרע מהקצה המזרחי של אירופה לאוקיינוס ההודי, לאורך 3,000 קילומטר, כדי שיהיה מעבר להישג ידה של כל התערבות זרה. עוד דווח כי שתי המדינות מוציאות מיליארדי דולרים כדי להאיץ את אספקת המטענים לאורך נהרות ומסילות רכבת המקושרות בים הכספי. נתוני מעקב אחר ספינות הראו עשרות ספינות רוסיות ואיראניות - כולל חלקן הכפופות לסנקציות - שכבר מפליגות בנתיב.

בתוך כך, בחדשות NBC האמריקאי דווח בתחילת החודש כי בכירים בבבית הלבן טענו שרוסיה מספקת "כמות חסרת תקדים" של ציוד צבאי לאיראן בתמורה לכך שטהרן מספקת נשק למלחמה באוקראינה. לפי הדיווח, כחלק מהשותפות בין המדינות רוסיה מספקת לאיראן ציוד ורכיבים צבאיים מתקדמים, לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית, בעוד איראן מספקת מל"טים לרוסיה לשימוש בלחימה באוקראינה.