בעוד המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת מזה עשרה חודשים ופתרון מדיני אינו נראה באופק - מוסקבה וקייב מתמקדות כעת בעיקר בצבירת כוחות ואמצעים כדי להביס את הצבא האוייב. לאחרונה, שיקום אוקראינה היווה נתיב קריטי למלחמה מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ברקע החשש מהאופציות שנותרו בידו. 

בדרך להשגת תמונת הניצחון: פוטין לא מהסס להקצין את מהלכיו | פרשנות
נשק שובר שוויון? פוטין מזלזל בסיוע האמריקאי לאוקראינה

כזכור, במהלך החודשים האחרונים נקט פוטין במספר צעדים - ביניהם גיוס חלקי, אזרחות לזרים בתמורה ללחימה, ואיום בלחימה גרעינית. ומומחים מאמינים שמוסקבה לא תחסוך באמצעים כדי למקסם את כוחה מול קייב ובעלות בריתה.

מומחים מעידים כי בין האמצעים העומדים לרשותה של רוסיה, קיימת אפשרותה להשקיע בהסכמים צבאיים, אמנות הגנה הדדיות ובבריתות בהן היא משתתפת. זאת, לאור החשש מהתרחבות המלחמה והשתתפות ישירה של ברית נאט"ו - דבר העלול להגביר את האפשרות למלחמת עולם שלישית. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אמנת "ארגון האמנה לביטחון משותף" לדוגמה היא אחת האמנות העומדות לרשות מוסקבה כדי לגייס כוח צבאי ואמצעים למלחמה, כך טען מומחה צבאי ואסטרטגי. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ולדימיר פוטין נואם: "כמעט כל הפוטנציאל הצבאי של נאט"ו משמש כנגד רוסיה", צילום: רויטרס

מהו "ארגון האמנה לביטחון משותף"?

ארגון האמנה לביטחון משותף הוא ברית פוליטית-צבאית שנחתמה ב-15 במאי 1992 ומאגדת תחת ברית אחת את כל צבאות המדינות החברות בחבר המדינות העצמאיות. מטה הארגון הוא מוסקבה, רוסיה.

בנוסף לרוסיה, ארגון האמנה לביטחון קולקטיבי (CSTO) כולל חמש מדינות סובייטיות לשעבר (בלארוס, ארמניה, קזחסטן, קירגיזסטן וטג'יקיסטן) ונשלט בעיקר על ידי מוסקבה. כמה דיווחים הצביעו על כך שלפני מלחמת אוקראינה היא שקלה לפתח אמנה זו להתחרות בנאט"ו.

על פי מסמכי היסוד שלו מדובר בארגון אזורי בינלאומי, שמטרותיו המוצהרות הן לקדם שלום, ביטחון ויציבות ברמה הבינלאומית והאזורית, ולהגן באופן קולקטיבי על העצמאות, השלמות הטריטוריאלית והריבונות של החברות בו.