מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (חמישי) לדיון חירום בעקבות עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית. שגריר ישראל לאו״ם, גלעד ארדן, נאם והציג בפני חברות המועצה את העובדות בנוגע להיסטוריה של הר הבית.

"הסלמה מסוכנת": שרי החוץ של מדינות ערב בגינוי חריף נגד ישראל
ארה"ב בגינוי חריף: "ביקור בן גביר בהר הבית - עשוי לעורר אלימות"

״הדיון הזה הוא פארסה- מופע מגוחך על כלום״, תקף ארדן, והוסיף: ״אם כבר החלטתם לבזבז את זמנה של מועצת הביטחון ולכנס דיון חירום על אירוע חסר כל חשיבות כמו עלייתו של יהודי להר הבית, זו הזדמנות לשתף אתכם בכל האמת בנוגע להר הבית". 

השגריר פרס בפני הנוכחים את הקשר ההיסטורי בין העם היהודי למקום: "מישהו מכם שמע על הכותל המערבי? האם עצרתם לשאול את עצמכם מהו ומאין קדושתו? הכותל המערבי הוא המבנה היחיד ששרד מבית המקדש, שהיה על הר הבית והיה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי".

"אני לא מופתע אם לא הייתם מודעים לכך. כבר שנים שהפלסטינים פועלים באו״ם למחיקת כל זכר וקשר בין העם היהודי והר הבית. רק בשבוע שעבר הם העבירו החלטה בעצרת הכללית שכוונתה למחוק את שמו היהודי של ההר ולהתייחס אליו רק בשמו המוסלמי״, הוסיף. 

הוא תקף את אבו מאזן: ״העלילות האלו מגיעות מצמרת ההנהגה הפלסטינית, כך במילותיו של מחמוד עבאס - 'מסגד אל-אקצא וכנסיית הקבר הם שלנו ואין ליהודים זכות לטמא אותם ברגליהם המטונפות'. האם זו שמירה על הסטטוס קוו? זו הסתה בוטה ושכתוב של ההיסטוריה! האם הייתה ישיבת חירום של מועצת הביטחון כאשר נאמרו הדברים האלה?״.

ארדן הדגיש כי ביקורו של השר בן גביר בהר הבית, אינו מהווה כל הפרה של הסטטוס קוו: ״הביקור של השר בן גביר בהר הבית לא היה פלישה לאל-אקצא או כל שקר אחר של הפלסטינים. ביקורו של השר עמד בקנה אחד עם הסטטוס קוו ומי שטוען אחרת רק מלבה את המצב. מותר ליהודים לבקר בהר הבית! לכל יהודי! עצם העובדה שהדיון הזה נערך היא עלבון לאינטליגנציה״.

"במקום להגן על קדושת האתר, הפלסטינים הפכו את הר הבית לשדה קרב. שוב ושוב משמשים המסגדים כמקום אכסון בהם מחזיקים המחבלים אבנים וחומרי נפץ כדי לתקוף את היהודים ואת כוחות הביטחון. הבמה המקודשת משמשת במה להסתה פלסטינית״, הוסיף.

גלעד ארדן (צילום: אורי ווסטריך)
גלעד ארדן (צילום: אורי ווסטריך)

הוא פירט בנוגע לאופן המוגבל שבו יהודים יכולים לבקר במקום: ״בממוצע בין שלושים לארבעים אלף יהודים מבקרים בהר הבית מדי שנה. הם רשאים לעשות זאת רק מכניסה ספציפית אחת, בימים ספציפיים, בזמנים ספציפיים, בקבוצות קטנות ותחת אבטחה כבדה. בינתיים, מדי שנה מיליוני מוסלמים מגיעים להתפלל במקום, תחת הגנה ואבטחה של ממדינת ישראל ותוך הבטחת שלומם של כל המתפללים״. 

עוד תקף השגריר: ״תפקחו את העיניים! היחידים שמפרים את הסטטוס קוו הם הפלסטינים, ומועצת הביטחון נותנת יד לכך בדיונים כאלה ובעצם עוזרת להצדיק את האלימות הפלסטינית״.
 
השגריר הפלסטיני באו"ם אמר בדיון כי "מה הקו האדום שישראל צריך לחצות כדי שנגיד מספיק? מתי אתם (האו"ם) מתכוונים לפעול? בן גביר נבחר עם אג'נדה קיצונית לממשלה. השגריר ארדן גם עלה להר הבית בעבר והוא בסדר עם זה. לפני כמה שנים, הוא ובן גביר החזיקו באותה אג'נדה. יש למדינות אחריות לפעול תחת הסטטוס קוו, אם הם לא יעצרו אתכם (ישראל), הפלסטינים יעצרו". 

"לא יהיה שלום בלי ירושלים", הוסיף השגריר הפלסטיני, "ישראל הורידה את זה מהשולחן, אבל לא נשאר כלום לדון בו. כל מי שאומר אחרת או הזוי או שקרן. לישראל אין זכות לטעון לבעלות על ארץ ישראל".

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר בדיון כי עלייתו של השר בן גביר להר הבית "גרמה לדאגה רצינית, והזכירה את העלייה של אריאל שרון בשנת 2000, שהייתה הטריגר לאינתיפאדה השנייה, שהובילה לאובדן חיים של אלפי אנשים משני הצדדים". נבנזיה הוסיף כי הפרת הסטטוס בירושלים הינה "בלתי מקובלת. צעדים כאלה מאיימים להביא לעימותים צבאיים כפי שראינו בעבר. אנחנו מפצירים בשני הצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מצעדים פרובוקטיביים וחד צדדים. מקווים שהקבינט הישראלי החדש לא יבחר במסלול של הסלמה".

כזכור, לאחר עלייתו של השר בן גביר להר הבית השבוע, ברחבי העולם גינו בחריפות את המהלך. בנוסף לכך, איחוד האמירויות, החברה במועצת הביטחון מטעם הקבוצה הערבית, הגישה בקשה בשם הפלסטינים והירדנים, שפנו אליהם, לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם בנושא הר הבית.

כמו כן, כאמור, מדינות רבות גינו את עליית בן גביר להר הבית. טורקיה מסרה כי "אנו מודאגים ומגנים את הפעולה הפרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במסגד אל אקצא, בחסות משטרת ישראל. אנו קוראים לישראל לפעול באחריות למניעת פרובוקציות כאלו שיפגעו במעמדם ובקדושם של האתרים הדתיים בירושלים ויגרמו להסלמה באיזור".

בתוך כך, גם מספר מדינות מערביות גינו ובראשם ארצות הברית, כאשר השגריר בישראל טום ניידס מסר: "מה שאמרתי לממשלה היה ברור, המעשה הזה לא מקובל". כמו כן, משרד החוץ הצפרתי פרסם הודעה ובה נאמר: "אנו מזכירים את זיקתנו המוחלטת לשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. כל פעולה שמטרתה הטלת ספק בו כרוכה בסכנת הסלמה ויש להימנע ממנה".