מלחמת רוסיה-אוקאינהלאחר שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע כי ישלח פריגטה חמושה בטילים "על קוליים" מסוג "צירקון", סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית, דמיטרי מדבדב, איים כי "הטילים ישוגרו" לחופי נאט"ו כמתנה לשנה החדשה". מדבדב הוסיף כי "רוסיה תמשיך לדבר עם האויב רק בשפת הכוח".

"לרוסיה יש בעיה עם חיל האוויר שלה": האם אוקראינה בדרך לעליונות אווירית?
מקורב לשעבר לקרמלין הצהיר: "המרוץ להפיל את פוטין החל"  
בכיר לשעבר בצבא רוסיה מסביר: מדוע פוטין עומד בפני קטסטרופה צבאית

על פי הדיווחים, טיל ה"צירקון", מגיע למהירות של 9 מאך, ולטווח של אלף קילומטר. ניתן לשגר אותו מהאוויר, מהיבשה, מספינות וצוללות, וניתן לצייד אותו בראשי נפץ שונים, כולל ראשים גרעיניים. בתוך כך, שר ההגנה הרוסי, סרגי שוויגו, הצהיר כי "המאמצים העיקריים של צוות הפריגטה 'אדמירל גורשקוב' יתמקדו בהרתעת האיומים איתם מתמודדת רוסיה". לדבריו, "הטילים מסוגלים לפעול ללא הפרעה מול מערכות ההגנה האווירית המודרנית ביותר".

על פי סוכנות הידיעות הרוסית "TASS", פוטין הצהיר כי "אני בטוח שנשק חזק כמו זה יגן בצורה מהימנה על רוסיה מפני האיומים החיצוניים והפוטנציאליים, ויסייע להבטיח את האינטרסים הלאומיים של ארצנו". על פי הדיווחים, רוסיה בדקה את המערכת המתקמת בסוף שנת 2021, כאשר שיגרה טיל בודד מתוך הפריגטה אל הים הלבן, ופגע במטרה ממרחק של יותר מ-400 ק"מ.

ספינה של הצבא הרוסי - ''אדמירל גורשקוב'' (צילום: רויטרס)
ספינה של הצבא הרוסי - ''אדמירל גורשקוב'' (צילום: רויטרס)

גורמים אמריקאים מסרו כי "אם המידע על הטיל מדויק, הרי שמדובר בטיל המהיר בעולם, מה שהופך אותו לכמעט בלתי אפשר להתגונן מפניו". עוד מסרט כי "במהלך השיוט, הטיל מכוסה בענן פלזמה שסופג את כל קרני תדרי הרדיו, והופל אותו לבלתי נראה למכ"מים בסביבה. זה מאפשר לטיל להישאר בלתי מזוהה על הפגיעה במטרה. תוסיפו לכך את יכולתו של הטיל לשנות את מסלול הטיסה שלו, וזה הופך אותו לנשק אדיר ביותר".

יחד עם זאת, השימוש בטילים המקדמים יהוו אתגר לוגיסטי עבור הצבא הרוסי. מנקודת מבט רוסית, טווח הירי האופטימלי עבור ה"צירקון" יהיה מהים השחור לכיוון דרום אוקראינה. אך כדי להגיע לשם, ספינת המלחמה הרוסית תצטרך לעבור דרך מיצר הבוספורוס שבשליטת טורקיה, שכבר הודיעה בשלבים המוקדמים של המלחמה, כי לא תאפשר גישה כזו לכלי שייט זרים. בעוד שהפריגטה מסוגלת לשגר, תאורטית, את הטילים מהקצה הצפוני של הים התיכון, נתיב הטיסה לאוקראינה יעבור מעל מדינות נאט"ו, דבר שייראה כהסלמה של התוקפנות הרוסית.