הרשויות במקסיקו עצרו את אובידיו גוזמן בנו של ברון הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוסמן, כך דווח ברשת CNN. על פי הדיווח, הממשלה הפדרלית של מקסיקו עצרה אותו במבצע דרמטי ועקוב מדם שאירע בצפון מדינת סינלואה, במהלכו נהרגו 19 חשודים ועשרה חיילים. המעצר הוביל לעימותים רבים בעיר קוליאקאן.

גוזמן תואר כחבר בכיר בקרטל סינלואה, וכבר נעצר על ידי הרשויות הפדרליות באוקטובר 2019. עם זאת, הוא שוחרר בהוראת נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור, כדי למנוע שפיכות דמים נוספת במדינה. בעקבות מעצרו הנוכחי, פרצו עימותים רבים בעיר קוליאקאן, ובתיעודים שפורסמו ברשתו החברתיות, ניתן לראות משאיות בוערות וירי אינטנסיבי לידה שדה התעופה של העיר, שהיה סגור במשך שעות רבות.

עימותים במקסיקו לאחר מעצרו של אובידיו גוזמן (צילום: רויטרס)
עימותים במקסיקו לאחר מעצרו של אובידיו גוזמן (צילום: רויטרס)

עימותים במקסיקו לאחר מעצרו של אובידיו גוזמן (צילום: רויטרס)
עימותים במקסיקו לאחר מעצרו של אובידיו גוזמן (צילום: רויטרס)

בזמן המבצע הדרמטי של הרשויות במקסיקו, אמר השר לביטחון פנים של סינלואה, כריסטובל קסטניידה, כי כלי רכב רבים נבזזו, והופעלו חסימות רבות בחלקים שונים של העיר קוליאקאן. חברי המשמר הלאומי החלו לפטרל בעיר ומזכירות החינוך של המדינה הודיעה על השבתת הלימודים, ומי שנמצא באזורי האש, למצוא מקלט בטוח.

מדינת סינלואה היא ביתו של קרטל סינלואה, אחד מארגוני הסחר בסחמים החזקים בעולם. מנהיג הקרטל לשעבר - "אל צ'אפו", נידיון למאסר עולם בשנת 2020. פרופסור גלדיס מקורמיק, מומחה ליחסי ארה"ב-מקסיקו, הסביר כי "לכידתו של גוזמן יכולה להיות דרך עבור הנשיא להראות לאמריקאים כי הוא שולט בכוחות החמושים ובמצב הביטחוני במקסיקו". לדבריו, "זה גם מבטל את הכוח מאחורי כל בקשה של הנשיא ביידן לבלום את העברת הסמים מעבר הגבול". זאת, לאחר שמחלקת המדינה האמריקאית הציעה פרס של 5 מיליון דולר עבור כל מידע שיוביל למעצרו של גוזמן.

על פי הודעת מחלקת המדינה האמריקאית, טרם מעצרו של אובידיו, נמסר כי הוא ואחיו, חואקין גוזמן-לופס, ירשו חלק גדול מרווחי הסמים והחלו להשקיע בכמויות גדולות ברכישת מריחואנה במקסיקו וקוקאין בקולומביה. הקרטל גם החל לרכוש כמויות גדולות של אפדרין מארגנטינה והבריחו אותו לתוך מקסיקו". לדברי מחלקת המדינה, "האחים פיקחו על 11 מעבדות מתאמפטמין במדינת סינלואה".

כזכור, אל-צ'אפו הורשע בשנת 2019, בבית המשפט בארה"ב, בעשרה סעיפים וביניהם סחר בסמים ושימוש בנשק חם. הוא נידון למאסר עולם ו-30 שנה נוספות, וכן נגזר עליו תשלום של 12.6 מיליארד דולר.