ספרו החדש של הנסיך הארי שצפוי להתפרסם בשבוע הבא כבר מעורר סערה בעולם, כאשר קטעים שדלפו מתוכו חשפו ויכוח שהסלים לעימות פיזי בין הארי לאחיו הגדול, הנסיך וויליאם. כעת, הנסיך הגולה אף הודה בראיון לרשת השידור האמריקאית CBS: "הייתי גזען לפני שפגשתי את מייגן מרקל". הוא גם אמר שהיה "נאיבי" לגבי האופן שבו מוצאה האתני של מייגן ישפיע על הסיקור התקשורתי של מערכת היחסים ביניהם. 

בראיון לקראת הוצאת הספר אמר הארי: "נכנסתי לתוך זה תמים לחלוטין. לא היה לי מושג שהעיתונות הבריטית כל כך גזענית. לעזאזל, כנראה הייתי גזען לפני היחסים עם מייגן". המראיין שאל: "אתה חושב שהיית גזען לפני הקשר עם מייגן?", והארי השיב: "אני לא יודע. נגיד את זה ככה, לא ראיתי אז את מה שאני רואה עכשיו". 

משפחת המלוכה סירבה להגיב, אך הטענות מעלות שוב את הנושא הרגיש ביותר של גזענות במוסד המלוכה הבריטי. בין הטענות בספר הארי אף הוא מספר כי כשגדל שמע "המון אנשים" מסביבו מתבטאים באופן גזעני, אך הוא לא ידע אז שמדובר בגזענות. 

הנסיך הארי, מייגן מרקל (צילום: באדיבות הוט 8)
הנסיך הארי, מייגן מרקל (צילום: באדיבות הוט 8)

"הפיל אותי לרצפה": האשמות קשות של הארי כלפי אחיו 

ספר הזיכרונות של הארי Spare, שאמור להתפרסם ב-10 בינואר, הודלף לאחר שכמה עותקים יצאו למכירה מוקדמת בספרד. קטעים מהספר שנחשפו ב"גרדיאן" הבריטי מגלים בין השאר כי אחיו הגדול, הנסיך וויליאם, תקף אותו פיזית במהלך ויכוח ביניהם.

לפי הספר, העימות התרחש בנוטינגהם קוטג' שבארמון קנזינגטון בלונדון, שם התגוררו הארי ומייגן מרקל, כאשר וויליאם הגיע כדי לשוחח עמו על "כל הקטסטרופה המתגלגלת" של היחסים ביניהם ועל ההתמודדות עם התקשורת.

לטענת הארי, אחיו הבכור כינה את מרקל "קשה", "חצופה" ו"שוחקת". השניים פתחו בקרב צעקות הדדי עם חילופי קללות. בשלב מסוים, כך לפי הארי, אחיו טען כי הוא מנסה רק לעזור לו, והדוכס מססקס השיב "אתה רציני? לעזור לי? ככה אתה קורא לזה?". וויליאם התרגז, והארי הלך למטבח כדי להביא לו מים, כאשר אחיו בעקבותיו. "ווילי, אני לא יכול לדבר איתך כשאתה מתנהג ככה", אמר לו.

"הוא הוריד את המים, קרא לי בשם נוסף ואז ניגש אליי. הוא תפס אותי בצווארון, קרע את השרשרת שלי, הפיל אותי לרצפה. נפלתי על הקערה של הכלב, והיא התנפצה מתחת לגב שלי, השברים חתכו אותי. שכבתי שם לרגע, מוכה תדהמה, ואז קמתי על רגליי ואמרתי לו לעזוב", תיאר הארי בספר.

לטענת הדוכס, אחיו התגרה בו כדי שיכה אותו חזרה, כמו שעשו כשהיו ילדים, אולם הוא סירב. לאחר מכן וויליאם עזב, אולם חזר "כשהוא נראה מלא חרטה והתנצל".

הנסיך וויליאם, הנסיך הארי (צילום: רויטרס)
הנסיך וויליאם, הנסיך הארי (צילום: רויטרס)

מתנצל על תקרית גזענית: "לא ידעתי שזה עלבון"

בספר, הארי גם הביע חרטה על כך שכינה את אחמד רזא חאן, צוער ממוצא אסייתי, בכינוי גזעני בזמן שהותו בסנדהרסט. מדובר בתקרית משנת 2009, שבהא השתמש במילה שנחשבת בבריטניה לאחד ממונחי ההתעללות הפוגעניים ביותר שניתן להשתמש בהם נגד אנשים ממוצא או בעלי מראה דרום אסייתי.

"לא ידעתי שזה עלבון", אמר הארי. "כשהייתי קטן, שמעתי הרבה אנשים משתמשים במילה הזו ומעולם לא ראיתי מישהו זועק או נראה מוטרד מכך, ומעולם לא התייחסתי לאנשים האלה [המשתמשים במילה] כגזענים", אמר. "הייתי בן 21, גדלתי מבודד מהעולם האמיתי ומוקף בזכויות יתר, והאמנתי שהמילה הזו היא כמו להגיד 'ינקי'. תמים".

הארי אמר שהמשרד של אביו פרסם הצהרה בשמו, וכי למרות שהוא רצה לפרסם את ההצהרה שלו, הצוות המליץ שלא. "בכל מקרה, אחמד היה האדם שחשוב", כתב. "פניתי אליו ישירות וביקשתי את סליחתו. הוא אמר שהוא יודע שאני לא גזען, שזה בסדר. אבל זה לא היה בסדר. והסליחה שלו, הכבוד הטבעי שלו, רק גרמו לי להרגיש יותר גרוע".

הארי גם סיפר על תקרית ידועה לשמצה משנת 2005, גם כשהיה בן 21, שבה לבש מדי נאצים למסיבה בנושא "ילידים וקולוניאלים". הוא אמר שאחיו הנסיך וויליאם והחברה דאז קייט עודדו אותו ללבוש את התחפושת. "ניסיתי את זה," הוא המשיך. "ווילי וקייט התחילו לשאוג מצחוק."

הנסיך ויליאם וקייט מידלטון (צילום: רויטרס)
הנסיך ויליאם וקייט מידלטון (צילום: רויטרס)

הטענה, למשל, שוויליאם וקייט - כיום הנסיך והנסיכה מוויילס - לא רק ידעו על התלבושת הנאצית שלו אלא עודדו אותו ללבוש אותה, או ההשלכה שהשמצה גזענית הייתה בשימוש נפוץ כשהארי היה ילד, למרות שהוא לא מפרט על ידי מי, מצטרפת לטענות על גזענות שנשמעו גם בסדרה התיעודית של הארי ומייגן שעלתה בנטפליקס לאחרונה. 

גזענות הייתה גם אחד הנושאים המרכזיים של הסרט התיעודי של החודש שעבר. הארי אמר שיש "הטיה לא מודעת" במשפחה, בעוד המוסד המלכותי בכלל היה קשור להיסטוריה של עבדות וכיבוש אימפריאלי אלים של בריטניה. טענות ספציפיות יותר הועלו על ידי בני הזוג בראיון לאופרה שנה קודם לכן. ביניהם, הטענה כי חבר ממשפחת המלוכה הביע דאגה לגבי מידת העור כהה העור של בנם של בני הזוג ארצ'י.

בחודש שעבר, רק שבוע לפני יציאת הסרט התיעודי, הסייעת הבכירה ליידי סוזן הוסי שאלה שוב ושוב את גוזי פולני, ראש ארגון הצדקה הבריטי ואישה שחורה, מאיפה היא "באמת", במהלך אירוע בארמון. הארמון הגיב במהירות כדי להתנצל, ואישר כי ליידי חוסי התפטרה.

גם הסיור המלכותי של האביב שעבר בקריביים, שנועד כחגיגת יובל הפלטינום של המלכה, הפך במהירות לאסון יחסי ציבור. בסיור ההוא, וויליאם וקייט צולמו נוגעים בידיים עם אנשים שחורים דרך גדר תיל, ורוכבים על גבו של ג'יפ - תמונות שעבור אנשים שחורים ואסייתים הן בבריטניה והן מחוצה לה, היוו השלכה לא רצויה לעבר הקולוניאליסטי של בריטניה.

המחלוקות הללו עשויות להיות לא נוחות עבור המלך, שמחשיב את עצמו מתקדם בכל הנוגע ל"הכללה". בנאום בפני מנהיגי חבר העמים ביוני האחרון, למשל, המלך צ'ארלס אמר שגיוון חברתי הוא "הכוח הגדול ביותר שלנו", והראה עניין רב באמונות לא-נוצריות בבריטניה.