הטיל שמפחיד את האמריקאים? על רקע המתיחות בין ארה"ב וסין במזרח הרחוק, סביב הדיווח כי ארה"ב מתכוונת לבצע משלוחי נשק נוספים לטייוואן, רשת "אל-ג'זירה" פרסמה היום (ראשון) פרטים על הטיל הבליסטי המתקדם של סין, שעלול לפגוע גם בשטחה של ארה"ב. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי "הטיל עשוי להכריע את הסכסוך סביב טיוואן".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הטיל העונה לשם "דונגפנג 26", או בסינית "רוח מזרחית", הוא טיל בליסטי לטווח בינוני שנחשף על ידי בייג'ינג באופן רשמי במהלך מצעד יום הניצחון הצבאי ב-2015, ונכנס רשמית לשירות בשנת 2016. עוד נמסר, כי לטיל טווח של 4,000 ק"מ, וזהו הטיל הבליסטי הסיני הראשון שניתן לחמש אותו בראשי נפץ גרעיניים נגד מטרות יבשתיות וימיות. כמו כן, הטיל הבליסטי מסוגל לפגוע באופן מדויק במטרות אלו, וכן להגיע למטרות רחוקות באוקיינוס השקט, כמו האי גואם.

גורמים המעורים בפרטים מסרו כי הטיל "יכול לשנות את ראש הנפץ שלו ולשאת שלושה ראשי נפץ גרעיניים הניתנים להפרדה כדי לפגוע במספר מטרות". בהתחשב לכך שלסין יש מספר מוגבל של נשק גרעיני ה"דונפנג 26", יכול להוות גורם הרתעה גרעיני ולתת לבייג'ינג את היכולת לבצע מתקפת נגד גרעינים, בין אם בטווח הארוך או הקצר. 

ה"דונפנג 26" נחשב לאחד מכלי הנשק המתקדמים שברשות הצבא הסיני, שכן הוא מסוגל לבצע לא רק התקפות נגד גרעיניות, אלא גם לתקיפות מדויקות ביבשה ובים. אנליסטים אמריקאים כינו את הטיל כ"רוצח-גואם", בהתייחסות לאי השוכן באוקיינוס השקט ובו בסיס חיל האוויר האמריקאי "אנדרסן". הנשק המתקדם גם עשוי להיות מכריע בסכסוך האזורי בין בייג'ינג לוושינגטון, במיוחד בנוגע לסוגיית טיוואן, כך מעריכים גורמים המעורים בפרטים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כאשר סין חשפה לראשונה את ה"דונפנג 26" בשנת 2015, התקשורת המקומית, היא דיווחה כי הטיל יישא ראשי נפץ קונבנציונליים וגרעיניים, ושתהיה לו גרסה נוספת נגד ספינות. המידע אושר מאוחר יותר על ידי הפנטגון. בהערכת כוחה הצבאי של סין בשנת 2016, הודיע הפנטגון כי "בייג'ינג החלה להשתמש בטיל הבליסטי לטווח בינוני".

צבא סין (צילום: cnsphoto via REUTERS)
צבא סין (צילום: cnsphoto via REUTERS)

בדו"ח של המרכז לביטחון אמריקאי שפורסם בשנת 2017, נכתב כי האמריקאים ביצעו מחקר ובו דימו מתקפה סינית על בסיס של צבא ארה"ב ביפן, ותוצאותיו היו הרסניות. עוד נכתב כי "כך סין יכולה לפגוע כמעט בכל הספינות האמריקאיות ביפן". יתרה מכך, הסימולציות שביצעו האמריקאים הביאו אותם למסקנה כי רוב מסלולי התעופה של בסיסי חיל האוויר האמריקאים ייפגעו, וכך חיל האוויר יהיה משותק באופן מלא במזרח הרחוק". 

בתוך כך, בראש סדר העדיפויות של ארה"ב במשבר מול סין, עומד החיפוש אחר מערכת נשק חדשה שתאפשר להתמודד עם איום הטילים הסיני. ראש פיקוד הצבא האמריקאי לשעבר באוקיינוס ההודי והשק דחק בקונגרס, בתחילת 2021, לבנות בסיס חדש להגנה מפני טילים באוקיינוס השקט, כחלק מהאסטרטגיה להתמודד עם האיום של הצבא הסיני באזור. בדצמבר 2021, אישרה ארה"ב את תקציב משרד הביטחון העומד על 768 מיליארד דולר, שכלל תקציב של 7.1 מיליארד דולר עבור יוזמות שמטרתן להתמודד עם האיום הסיני, גידול של 2.1 מיליארד דולר בהשוואה להצעה שהעלה הפנטגון.