כמעט מחצית מהמומחים המובילים למדיניות חוץ חושבים שרוסיה תהפוך למדינה כושלת או תתפרק עד 2033, כך דיווח ה"פייננשל טיימס" בהתבסס על סקר חדש של המועצה האטלנטית שצופה שהעשור הקרוב יהיה עמוס במהומות גלובליות. רוב המומחים שנסקרו סבורים גם שסין תפלוש לטייוואן בתוך 10 שנים.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בסך הכל, 46% מ-167 המומחים שהגיבו לסקר העריכו כי הכישלון או התפרקותה של רוסיה עלולים להתרחש בעשר השנים הבאות. בשאלה אחרת, 40% ציינו את רוסיה כמדינה שהם צופים שתתפרק בעשור הקרוב, מסיבות הכוללות "מהפכה, מלחמת אזרחים או התפוררות פוליטית". קצת יותר מחמישית (21%) החשיבה את רוסיה כמדינה בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להפוך למדינה כושלת בעשור הקרוב, יותר מכפול מהבאה אחריה ברשימה, אפגניסטן. 

מהסקר עולה כי מלחמתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה עשויות לגרום להשלכות פוליטיות משמעותיות ויקרות, כאשר הפנטגון מגדיר את המלחמה כ"כישלון אסטרטגי מסיבי". "אוקראינה מדגישה בבירור את האפשרות של בעיות פנימיות הרוסיה, ואת האפשרות שלמלחמה עצמה עשויה להיות השפעות בומרנג לא רק על מנהיגותה, אלא על המדינה כולה", אמר פיטר אנגלק, סגן מנהל ראיית הנולד של המועצה האטלנטית שעזר לעצב ולפרש את הסקר.  

גורמים במערב טוענים כי רוסיה נחלשה באופן משמעותי בשל פלישתה לאוקראינה לפני 11 חודשים, כולל על ידי סנקציות ופיקוח על ייצוא. כלכלנים מאמינים כי יכולת הייצור של רוסיה הולכת ונחלשת בהתמדה כתוצאה מצעדי הענישה, ודוחקת את המדינה עשרות שנים אחורה. מקור ממשלתי בריטי אף העריך כי רוסיה תצטרך עד 30 שנה כדי לבנות מחדש את כוחה הכלכלי והצבאי, לפי ה"טיימס" הלונדוני. עם זאת, רוב המומחים שנשאלו אמרו שהם לא מאמינים שרוסיה ונאט"ו יתערבו ישירות בסכסוך צבאי בעשור הבא. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עניין נוסף שעלה בסקר הוא המצב המתוח בין סין וטייוואן, כאשר 70% מהנשאלים מאמינים שסין תפתח במתקפה צבאית כדי להשתלט מחדש על טייוואן בעשר השנים הבאות. מפקדי צבא אמריקאים הצביעו על 2027, יום השנה ה-100 להקמת צבא השחרור העממי של סין, כתאריך פלישה אפשרי.

כמה גורמים רשמיים אף הגבירו את האזהרות שלהם לגבי כוונותיה של בייג'ינג בשנה האחרונה ואמרו שפלישה אפשרית לפני 2024. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מצידו אמר שוב ושוב שוושינגטון תגן על טייוואן מפני מתקפה סינית, גם כאשר ארה"ב ניסתה היסטורית להימנע מלפרט מה היא תעשה כדי להרתיע את שני הצדדים מלפעול.

ממצאים אחרים בסקר מוסיפים לתמונה של אי-סדר עולמי בעשור הקרוב: כמעט 90% מהנשאלים מאמינים שלפחות מדינה אחת נוספת תשיג נשק גרעיני עד שנת 2033. 68% מהם אמרו שאיראן תהיה בעלת הסבירות הגבוהה ביותר להשיג נשק גרעיני. עם זאת, מתוך אופטימיות מסוימת, 58% מהמומחים אמרו שהם מאמינים שנשק גרעיני יישאר ללא שימוש במהלך 10 השנים הבאות.

גם מומחי מדיניות החוץ חזו מידה מסוימת של ירידה אמריקאית. בעוד ש-71% מהנשאלים חזו שארה"ב תמשיך להיות המעצמה הצבאית הדומיננטית בעולם עד 2033, רק 31% מאמינים שארה"ב תהיה המעצמה הדיפלומטית מספר אחת ו-33% המעצמה הכלכלית הבולטת.