רוסיה מינתה את הקולונל-גנרל אלכסנדר לאפין לרמטכ"ל של כוחות היבשה במדינה, כך דיווחה היום (שלישי) סוכנות הידיעות הממשלתית TASS, למרות ביקורת חריפה מצד גורמים רוסיים על תפקודו באוקראינה. קידומו, שדווח בהרחבה בתקשורת הרוסית אך לא אושר או הוכחש על ידי הקרמלין, גרר תגובות מעורבות מצד משפיענים רוסים, אשר מספקים לעתים קרובות פרשנות ביקורתית על המאמץ הצבאי של מוסקבה באוקראינה.

בכיר רוסי טוען: "אנחנו נלחמים בארה"ב ובריטניה על אדמת אוקראינה"
רוסיה תתפרק בתוך עשור? התחזית הדרמטית של מומחי מדיניות החוץ

איגור סטרלקוב, מנהיג לשעבר של הכוחות הפרו-רוסים באזור דונייצק באוקראינה, הטיל ספק בתעודותיו של לאפין כמפקד והאשים אותו בתבוסות רוסיות קשות בשנה שעברה ליד העיר חרקוב. "הקידום שלו היה בלשון המעטה, אי הבנה", כתב סטרלקוב בטלגרם ביום שלישי.

בלוגר מלחמה בולט נוסף, ולאדלן טטרסקי, אמר כי סטרלקוב טעה כשהאשים את לאפין בתבוסות חרקוב, אך תפקידו החדש הוא תפקיד "חסר תועלת", שלטענתו ישכפל את תפקידו של המטה הכללי.

רוסיה מודה: מתקפת הנגד של אוקראינה הצליחה להפתיע (רויטרס)

בתוך כך, מלחמת רוסיה-אוקראינה נמשכת, והאזורים הצפון-מזרחיים, המזרחיים והדרומיים של אוקראינה נפגעו מגל נוסף של תקיפות טילים רוסים בתחילת השבוע, כאשר כוחות רוסים ביצעו ”התקדמות טקטית" לתוך העיירה הקטנה דונבאס סולדאר, ליד בחמוט. אוקראינה הזהירה היום כי הצבא הרוסי הגביר את המתקפה על העיר במחוז דונייצק, כשהוא נעזר בעיקר באנשי המיליציה הפרטית וגנר.

בחמוט, במחוז דונייצק במזרח אוקראינה, ממשיכה ככל הנראה להיות המטרה המבצעית העיקרית של רוסיה בימים אלו. אמש (שני), נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי התייחס למצב הקשה בגזרת דונייצק ואמר כי בחמוט וסולדאר מצליחות להחזיק מעמד למרות ההרס הנרחב בשתיהן. הוא אמר כי בסולדאר ״הקרקע מכוסה בגופות של חיילים רוסים״, והוסיף: ״ זה קשה מאוד - כמעט שלא נותרו קירות שלמים".

נזקי הקרבות בדונייצק, מזרח אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
נזקי הקרבות בדונייצק, מזרח אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

בצל התקיפות הלא פוסקות באוקראינה, התחייב האיחוד האירופי לסנקציות חדשות נגד בלארוס בעקבות תמיכתה ברוסיה, כך הודיעה היום נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.  ”נמשיך בלחץ על הקרמלין כל עוד יידרש עם משטר סנקציות נושך, נרחיב את הסנקציות הללו לאלה שתומכים צבאית במלחמה של רוסיה כמו בלארוס או איראן”, אמרה.