רשות התעופה הפדרלית מסרה היום (רביעי) כי הוראת קרקוע המטוסים הוסרה ובעקבות כך תנועת המטוסים מתחדשת בהדרגה ברחבי ארה"ב כולה. עוד נמסר כי חקירת נסיבות התקלה שהובילה להפסקת התנועה התעופתית נמשכת. 

כאמור, מוקדם יותר היום כלי התקשורת בארה"ב דיווחו היום כי כל הטיסות ברחבי המדינה קורקעו בעקבות תקלה במערכת המחשוב של מנהל התעופה הפדרלי (FAA). זאת לאחר שמערכת ההודעות לצוותי אוויר, Notice to Air Missions (NOTAM), כשלה. בתוך כך, הבית הלבן הודיע כי "אין כל עדות למתקפת סייבר".

המערכת אחראית על שליחת הודעות לטייסי החברות השונות. מטעם מנהל התעופה הפדרלי נמסר כי "אין כרגע הערכה מתי המערכת תחזור לעבוד". כתוצאה מכך, כ-760 טיסות ברחבי ארה"ב וממנה עוכבו החל מהשעה 6:30 בבוקר, כאשר 90 טיסות בוטלו באופן רשמי. ה-FAA הדגיש כי "נוסעים המגיעים לשדות התעופה צפויים להתקל בעיכובים בהמשך היום, אנא הישארו בקשר עם חברות התעופה שלכם".

מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב מסר: "אנחנו פועלים כדי לתקן את הכשל הטכני במערכת ההודעות האווירית שהשפיעה על פעולות הטיסה". בתוך כך, נמלי התעופה הבינלאומיים בפריז הודיעו כי הם מצפים לעיכובים בטיסות בעקבות התקלה בארה"ב. אתר מעקב הטיסות FlightAware נמסר כי יותר מ-4,000 טיסות עוכבו וכמעט 700 טיסות בוטלו ברחבי ארה"ב. 

חברת התעופה ''יונייטד'' (צילום: gettyimages)
חברת התעופה ''יונייטד'' (צילום: gettyimages)

מחברת "אל על" נמסר כי "אנו מעדכנים כי כל טיסות אל על נחתו והמריאו במועד וללא שינוי מלוח הזמנים המקורי. כמו כן, טיסות אל על הנמצאות בדרכן לארה״ב מתוכננות לנחות במועד. ככל שיהיה שינוי נשוב ונעדכן". כמו כן, חברת "יונייטד איירליינס" הודיעה כי היא דוחה זמנית את כל טיסות הפנים עד לשעה 10, וחברת "סאות'ווסט", המפעילה גם היא טיסות פנים בתוך המדינה, מסרה כי היא "עוקבת מקרוב אחר המצב, זה עשוי להשפיע על הפעילות".

תומר לוי, מייסד ומנכ״ל חברת לוגז חברת, שפיתחה תוכנה לזיהוי ואיתור תקלות במערכות מבוססות ענן של ארגונים, התייחס לתקלה שהשביתה את התעופה בארצות הברית: "כמו שאפשר לראות ארגון התעופה האמריקאי הודיע על עצירה של כל טיסות הפנים ברחבי ארה״ב. הסיבה לכך היא נפילה של מערכת Notam, מערכת הכרחית לתעופה. מדובר במערכת שכל טייס משתמש בה בכדי לדעת איזה תקלות וסכנות יש בשדות התעופה. המערכת יחסית פשוטה אך מתקשרת הודעות שהכרחיות לתפעול טיסות".

"נכון לשלב זה טרם דיווחו על מקור התקלה אבל ממשיכים לעדכן כל הזמן על ההתקדמות בפיתרון עקב ההשפעה העצומה שיש לתקלה על מיליוני אנשים שתקועים בארצות הברית וממתינים לסיום האירוע. התקלה הזו מדגימה לנו את החשיבות של תוכנה בעולם וכמה היא קריטית לכל דבר שעושים, הוסיף. 

כזכור, בחודש אוקטובר האחרון דווח כי האקרים רוסים חשודים במתקפת סייבר נגד שדות תעופה בארה"ב. על פי הדיווח, ההאקרים הורידו מספר אתרי אינטרנט מהאוויר, כולל זה של נמל התעופה לה גוארדיה בניו יורק, ונמל התעופה הבינלאומי של שיקגו.

זו אינה הפעם הראשונה שרוסיה מואשמת במתקפת סייבר נגד תשתיות חיוניות במדינות זרות. בחודש מאי האחרון, בריטניה והאיחוד האירופי טענו כי רוסיה עמדה מאחורי מתקפת סייבר מסיבית שהתרחשה בתחילת המלחמה באוקראינה, נגד רשת אינטרנט לוויינית. המתקפה הוציאה אלפי מודמים ממצב מקוון.