מנהל התעופה הפדרלי (FAA) דיווח היום (רביעי) על תקלה חריגה במערכת המחשוב, שהובילה לקרקוע כלל הטיסות בארה"ב. ההודעה תפסה את חברות התעופה לא מוכנות, והותירה נוסעים רבים ברחבי העולם מתוסכלים.

מנכ"ל אמדאוס ישראל, אבישי כהן, הסביר בשיחה עם מעריב מהן הסיבות האפשריות לתקלה, אילו פתרונות קיימים וכיצד היא צפויה להשפיע על הפעילות בשדות התעופה. 

"זו תקלה חריגה", קובע כהן, אך מציין כי "קרו תקלות דומות בעבר באזורים שונים בעולם, ואפילו במקרים גלובליים". לדבריו, "ייתכן שהסיבה לכך במקרה הזה היא טעות אנוש, שנגרמה על ידי אדם שמשך בטעות את הכבל וגרם לקריסת מערכות. במקרה כזה צריך להבין כי השחזור וההעלאה לוקחים זמן רב. זה יכול לקחת 24 שעות". 

נוסעים בשדה תעופה בארצות הברית, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: רויטרס בראיין סניידר)
נוסעים בשדה תעופה בארצות הברית, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: רויטרס בראיין סניידר)

"אפשרות נוספת", הוא מסביר, "היא שבעת עדכון גרסה לא הצליחו לכסות את כל הבעיות שעלולות לקרות ב-Production, 'בעולם האמיתי', והטעות הזו יכולה לגרום לנפילת המערכת או לאי יכולת לגרום לעשות פעולה קריטית במערכת. לכן, יש צורך לשחזר מחדש את הגרסה הישנה או לנסות לתקן את הבעיה באופן מיידי. זה יכול לקחת מספר שעות, לעתים חצי יום".

"אופציה שלישית", מוסיף כהן, "היא מתקפה של גורם חיצוני על המערכות. במקרה כזה, על מנת לעצור את המתקפה מורידים את המערכת בעקבות הפרצה שהתגלתה, מתקנים את הפרצה ואז מעלים את המערכת בחזרה לאוויר".

כיצד ניתן לפתור את התקלה? 
"יש פתרונות. אחד מהם, וגם אנחנו באמדאוס משתמשים בו, הוא להשתמש בקלאוד כדי לייצר סביבות מרובות ושרידות אם נופל אגף מסוים. תמיד יש אגפים נוספים שמגבים את המערכת, וכך אפשר לשמור על המשכיות ותקינות המערכות". 

בהתייחס לאופן שבו צפויה התקלה להשפיע על הפעילות בשדות התעופה, אומר כהן: "הבעיה המרכזית בחברות תעופה היא למצוא חלונות בשביל להוציא טיסות נוספות. חברות התעופה נערכות לכך על ידי הארכת זמן הפעילות בשדה התעופה, כאשר שעות מתות של שדות התעופה יהפכו כעת לפעילות בצורה חריגה כדי להמשיך ולנתב את הטיסות שנותרו".