התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, הודיע היום (חמישי) על מינויו של יועץ מיוחד לחקור את הטיפול של הנשיא ג'ו ביידן במסמכי ממשלה רגישים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הודיע הבית הלבן כי קבוצה שנייה של מסמכים מסווגים מתקופתו כסגן נשיא נמצאה בביתו של ביידן.

בתוך כך, דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא ביידן "לא ידע שמסמכים מסווגים מתקופתו כסגן הנשיא היו במכון חשיבה בוושינגטון או בבית בווילמינגטון".  

ביידן ממשיך להסתבך: קבוצה שנייה של מסמכים מסווגים נמצאה בביתו
ביידן מסתבך? מסמכים מסווגים נמצאו במשרד בו עבד לפני שנבחר

ביידן מתייחס לפרשת המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו (רויטרס)

יועצים מיוחדים ממונים לחקור מקרים רגישים מבחינה פוליטית והם מבצעים את אחריותם במידה של עצמאות מהנהגת משרד המשפטים, כולל גרלנד עצמו, שמונה על ידי ביידן. יועצים מיוחדים מתמודדים לפעמים, אך לא תמיד, עם האשמות פליליות.

כזכור, גרלנד מינה בנובמבר יועץ מיוחד, ג'ק סמית', שיפקח על חקירות משרד המשפטים הקשורות לדונלד טראמפ, כולל הטיפול של הנשיא הרפובליקני לשעבר במסמכים מסווגים ומאמצים לבטל את הבחירות ב-2020. 

יועץ עצמאי, תפקיד דומה לזה של יועץ מיוחד, כיהן בתקופת נשיאותו של ביל קלינטון שחקר את מערכת היחסים המינית של הנשיא הדמוקרטי עם מתמחה בבית הלבן בשם מוניקה לוינסקי. חקירה זו הובילה להדחתו של קלינטון על ידי בית הנבחרים, אם כי הוא זוכה על ידי הסנאט.

ביידן, בן 80, צפוי להשיק רשמית קמפיין בחירות חוזר בחודשים הקרובים, והגילויים על המסמכים כבר מעוררות עבורות דאגות פוליטיות. הנשיא אמר לכתבים ביום חמישי שהוא יקבל הזדמנות לדבר על "כל זה בקרוב", לפני שקרא מתוך הצהרה מוכנה שהדהדה את המידע שהבית הלבן פרסם רגעים קודם לכן.

"כפי שאמרתי מוקדם יותר השבוע, אנשים יודעים שאני לוקח ברצינות מסמכים מסווגים, חומר מסווג. אמרתי גם שאנחנו משתפים פעולה באופן מלא ומוחלט עם הביקורת של משרד המשפטים", אמר ביידן, והסביר כי הצוות המשפטי שלו מצא מספר קטן של מסמכים עם סימונים מסווגים באזורי אחסון וארונות תיקים בספרייה האישית שלו בביתו בווילמינגטון. הספרייה צמודה למוסך שלו, שלדברי ביידן נעול.

ריצ'רד סאובר, היועץ המיוחד של הנשיא, אמר בהצהרה ביום שני כי חומרים מסווגים זוהו בארון נעול על ידי עורכי דין אישיים של ביידן ב-2 בנובמבר, כאשר הם ארזו תיקים במרכז פן ביידן לדיפלומטיה ומעורבות גלובלית. 

גורמים רשמיים אמרו כי עורכי הדין של ביידן גילו פחות מתריסר רשומות מסווגות בתוך המשרד והודיעו לארכיון הלאומי של ארה"ב, הסוכנות האחראית לשימור רישומי הממשלה, העבירו את החומרים ושיתפו פעולה עם הארכיון ומשרד המשפטים. ביידן אמר שהוא "הופתע לגלות שיש רישומים ממשלתיים כלשהם שנלקחו לשם למשרד הזה" ולא ידע את תוכנם.

כזכור, במקרה של טראמפ, סוכני ה-FBI ביצעו באוגוסט האחרון חיפוש באישור בית המשפט באחוזתו במאר-א-לאגו בפלורידה. כ-100 מסמכים שסומנו כמסווגים היו בין אלפי רשומות שנתפסו במהלך החיפוש. ביידן בספטמבר כינה את הטיפול של קודמו במסמכים מסווגים "חסר אחריות לחלוטין".