קהילת המודיעין האמריקאית פרסמה כי מאז שנת 2021 דווחו מעל 500 תצפיות על עב"מים שביצעו "תמרונים מתקדמים מאוד", כך דווח הבוקר (שישי) באתר פוליטיקו. פקיד מודיעין בכיר בארה"ב דיווח כי סוכנויות הביטחון הלאומי בחנו את מאות הדיווחים. לדבריו, "במרחב האווירי של ארה"ב דווחו 510 תצפיות מסוג זה". 

על פי הפרסום באתר, יותר ממחצית מהתצפיות הגיעו מטייסי חיל הים וחיל האוויר האמריקאי, כאשר לאחר בדיקה יסודית, 26 תצפיות סווגו כמל"טים ו-163 כבלונים או "חפצים הדומים לבלון". עם זאת, ישנן עוד מאות תצפיות שחלקן סווגו כ"מאפייני טיסה עם ביצועים יוצאי דופן". בדוח שהציג הפנטגון, נכתב ביסודיות על כל אחת מהתצפיות שעליה דווח בשנה האחרונה בארה"ב.

ועדת המודיעין של בית הנבחרים של ארצות הברית בדיון על עב''מים (צילום: REUTERS/Joey Roulette)
ועדת המודיעין של בית הנבחרים של ארצות הברית בדיון על עב''מים (צילום: REUTERS/Joey Roulette)

הדוח שאותו הציג הפנטגון הוא חלק מתהליך גובר בקונגרס האמריקאי בשנים האחרונות, ובו הדרישה מהצבא וסוכנויות המודיעין האמריקאיות לחקור את הדיווחים ברצינות רבה יותר ולבדוק באופן יסודי את התצפיות, שחלקן אף מסווגות כאיום פוטנציאלי לביטחון הלאומי. המחוקקים האמריקאים גם דרשו שהסוכנויות יהיו שקופות יותר במידע שבו הן משתפות את הוועדות האחראיות, כמו ועדת המודיעין של בית הנבחרים של ארצות הברית.

גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי "בשבועות האחרונים לא נחשפו ראיות לכך שהעצמים הבלתי מזוהים הם בהכרח חייזרים או מעידים על קיומה של ישות לא אנושית". עם זאת, הם שומרים על ראש פתוח. לטענתם, "לא ראינו דבר שיגרום לנו להאמין שכל אחד מהאובייקטים שראינו הוא ממקור זר". רונלד מולטרי, תת שר ההגנה, הדגיש כי "אם נמצא משהו כזה, נביט בו וננתח אותו, וננקוט את הפעולות המתאימות". גורמים רשמיים נוספים הצהירו כי הם רק בתחילתו של המאמץ הלאומי לחקור את תופעת העב"מים.

בתוך כך, ממשל ביידן עוסק גם בשאלה האם נשיאים קודמים או סוכנויות המודיעין הסתירו בחשאי דיווחים על עב"מים שהתרסקו על אדמת ארה"ב. בכירים בפנטגון התעקשו כי הם מחויבים לנסות ולחשוף את המידע הנסתר לגבי העב"מים, בזמן שסוכנויות הביטחון הלאומי הואשמו באופן חד משמעי בהסתרת המידע. במקביל, גם בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) הגבירה את המאמצים בחקירה הכוללת. הסוכנות הקימה צוות מחקר עצמאי, הכולל אקדמאים, מדענים ובכירים אחרים בתעשיית החלל. הצוות המיוחד אמור לפרסם את הדוח בחודש יולי הקרוב.