לאחר הדיווח כי מנוע שיוצר בחברה הקנדית "בומברדייה" עשה את דרכו לכטב"מים איראניים ששימשו את צבא רוסיה במלחמה באוקראינה, החברה הודיעה הבוקר (שישי) על פרטים חדשים בפרשה. כמו כן, הודיעה החברה כי ממשלת קנדה מעורבת בתיק וחוקרת אותו.

לפי סוכנות הידיעות "National Post" הקנדית, החברה עקבה אחר הנתיב שעבר מהמפעל באוסטריה ועד שהגיע לכטב"מים באיראן. החוקרים מעריכים כי אף אחד מהמפיצים הרשמיים לא מכר את המנוע לרפובליקה האסלאמית או לרוסיה, מה שמעיד לדבריהם על "שרשרת אספקה סמויה". 

הרמטכ''ל האיראני והמל''טים  (צילום: רויטרס)
הרמטכ''ל האיראני והמל''טים (צילום: רויטרס)

החברה שבסיסה בקוויבק, הודיעה כי העבירה את ממצאי החקירה לרשויות הרלוונטיות בקנדה, שחוקרות את הנושא. עם זאת, "בומברדייה" סירבה לפרסם את הפרטים המלאים של המקרה, בטענה כי "הדוח המלא עלול לסכן חקירות נוספות שמתרחשות בפרשה". לדברי דוברת החברה, "עשינו התקדמות משמעותית בחקירה, אנו מאשרים כי בשיתוף הפעולה עם אחד השותפים שלנו באוקראינה, ובסיוע הרשויות המקומיות זיהינו את המנוע שנמצא על כטב"ם מסוג מוהג'ר-6 שהופל. זה מאפשר לנו לעקוב אחר חלק מנתיב ההפצה".

דוברת החברה הוסיפה כי "החקירה הציגה שאף לא אחד ממפיציה של החברה, לא מכר את המנוע לאיראן או לרוסיה, וכי התנהלות החברה עולה בקנה אחד עם כל החוקים והתקנות החלים עליה. שיתפנו את הממצאים עם הרשויות בקנדה, ואנו ממשיכים בקשר הרציף איתם, ונספק את כל המידע עשוי להמשיך בחקירה".

כזכור, בחודש שעבר דיווח ערוץ "אל-ג'זירה" כי נפתחה חקירה רשמית על מנת לבחון כיצד חלקים שיוצרו במדינה עשו את דרכם למל"טים איראניים המשמשים את הצבא הרוסי באוקראינה. זאת, בהוראה ישירה של ראש הממשלה ג'סטין טרודו.

ג'סטין טרודו (צילום: רויטרס)
ג'סטין טרודו (צילום: רויטרס)

כלי תקשורת מקומיים מסרו כי מרכז החקר האירופי "State Watch" והרשויות בקייב מצאו רכיבי אנטנה שיוצרו על ידי חברת "Talisman Wireless" שבסיסה באוטווה, במל"טים מסוג שהאד-136, הנמצאים בארסנל המל"טים של רוסיה באוקראינה. ראש הממשלה הקנדי אמר כי "אנחנו בהחלט מודאגים מאוד מהדיווחים. איננו רוצים שטכנולוגיה קנדית תהיה חלק במלחמה הבלתי חוקית של רוסיה באוקראינה, או בתרומה האיראנית למלחמה".

בחודש נובמבר האחרון דיווח כתב העת "וול סטריט ג'ורנל" כי עדשות אינפרא אדום המיוצרות בישראל נמצאו יחד עם יותר מ-200 רכיבים נוספים מארה"ב, אירופה ומדינות אחרות בעלות הברית במזל"טים איראנים ששימשו את רוסיה בפלישה לאוקראינה. כשלושה רבעים ממרכיבי המל"טים היו תוצרת אמריקה, זאת על פי מסמכים אוקראינים שהוצגו לכתב העת על ידי הוועדה העצמאית נגד שחיתות ללא מטרות רווח. חוקרים אוקראינים גילו את התגלית תוך בחינת מל"טים שהופלו מתוצרת איראן, כולל הכטב"ם האיראני מוהג'ר-6, שנפרץ באמצע הטיסה ונחת ללא פגע.