כבר למעלה משלושה חודשים שאיראן סוערת בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שהוכתה למוות על ידי "משטרת המוסר". מאז שהחלה המחאה האזרחית, השתמש המשטר באיראן בדיכוי אלים כלפי המפגינים ואף בגזר דין מוות. היום (שישי) דיווחה רשת FOX NEWS האמריקאית על הטכנולוגיה החדשה שבה השתמשה איראן על מנת לעצור מפגינים.

על פי הדיווח, הרפובליקה האסלאמית השתמשה בטכנולוגיה סינית לזיהוי פנים, על מנת לעצור ולהעמיד לדין מפגינים ונשים שאינן עטו חיג'אב באופן ראוי. בתוך כך, מנגנוני הביטחון של המדינה, עצרו מפגינים בביתם, כמה ימים לאחר שהפגינו. בנוסף, נשים רבות קיבלו מכתבים מהרשות השופטת במדינה, בגין "הפרת חוק החיג'אב", למרות שלא היה להן כל מפגש עם גורמי אכיפת החוק ברחוב.

המחאה באיראן (צילום: AFP)
המחאה באיראן (צילום: AFP)

כמו כן, גורמים המעורים בפרטים מסרו לרשת הטלוויזיה האמריקאית כי הרפובליקה האסלאמית בנתה "מסד נתונים ביומטרי" של כלל האזרחים, כולל סריקת פנים, במשך שנים ארוכות. על מנת להימנע מעימות פיזי ברחוב, המשטר האיראני השתמש במעקב במדיה החברתית ומעקב דיגיטלי כדי לאכוף חוקים ולמקד את המעצרים במפגינים.

על פי הדיווח, פרויקט זיהוי הפנים הפך בשנים האחרונות לכלי מועדף על משטרים אוטוריטריים ברחבי העולם, ולרפובליקה האסלאמית היה גם את הרצון והתשתית הדרושה לכך. עוד נמסר כי הטכנולוגיה שהגיע מסין, שימשה את המפלגה הקומוניסטית כדי לעקוב ולדכא פעילות אופוזיציונית ברחבי המדינה.

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

על כן, המשטר האיראני נהנה מהניסיון הסיני בתכנון תכנית המעקב שלו, ורכש חלק ניכר מטכנולוגיית המעקב מחברת המצלמות והבינה המלאכותית Tiandy. החברה, אחת מיצרניות מצלמות האבטחה הגדולות בעולם, עושה את רוב עסקיה עם הממשל הסיני, אך בשנים האחרונות גם פתחה את עסקיה לפעילות עם משמרות המהפכה וארגונים צבאיים שונים ברחבי העולם.

מחלקת המסחר של ארצות הברית הטילה בחודש שעבר סנקציות על החברה, בכך שלקחה חלק בדיכוי המוסלמים בסין, ועל השימוש בטכנולוגיה לייצור כלי מעקב שמכרה למשמרות המהפכה.