סערה בבריטניה בעקבות הוצאתו להורג של סגן שר ההגנה האיראני לשעבר, עלי רזא אכברי, המחזיק גם באזרחות בריטית. בממלכה כינו היום (שבת) את הצעד כמעשה ברברי. "אני מזועזע מהוצאתו להורג של האזרח הבריטי-איראני עלי רזא אכברי באיראן", כתב ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בטוויטר. "זה היה מעשה פחדני, שבוצע על ידי משטר ברברי ללא כבוד לזכויות האדם של בני עמם".

שר החוץ הבריטי ג'יימס קלירלי צייץ גם הוא ואמר: "המעשה הברברי הזה ראוי לגינוי במונחים הקשים ביותר. זה לא יעמוד ללא עוררין". בהמשך, הודיעה בריטניה כי על הטלת סנקציות על התובע הכללי של איראן, מוחמד ג'אפר מונטאצרי, במסגרתם יוקפאו נכסיו ותיאסר כניסתו לשטחי בריטניה.

בנוסף, הודיע השר כי בריטניה תחזיר זמנית את שגרירה מאיראן ושוקלת לנקוט בצעדים נוספים. "חשוב להכיר בכך שהתגובה שלנו לא בהכרח מוגבלת לפעולות שהכרזתי היום. אחליט כמובן בהתייעצות עם עמיתיי לממשלה אילו פעולות נוספות אנו עשויים לבחור לנקוט, אבל אני לא מתכוון לשער לגבי אלה היום".

"הסנקציות מדגישות את הסלידה שלנו מהוצאתו להורג של רזא אכברי", הוסיף קלירלי. "התובע הכללי נמצא בלב השימוש של איראן בעונש המוות. למשטר האחריות להפרות זכויות האדם המחרידות". שגריר ארה"ב בלונדון גינה גם כן את ההוצאה להורג ותקף: "זה מעשה מחריד ומחליא".

התגובה האיראנית לסנקציות לא איחרה לבוא. משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הבריטי לשיחה בטענה "להתערבות של לונדון ן בתחום הביטחון הלאומי של איראן", כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA. 

כאמור, מוקדם יותר היום התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי רזא אכברי הוצא להורג לאחר שהורשע בריגול עבור הממלכה הבריטית. בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות "מיזן", נכתב כי אכברי נידון למוות באשמת "שחיתות ופעולה נרחבת נגד ביטחון הפנים והחוץ של המדינה באמצעות ריגול עבור שירות הביון של ממשלת בריטניה". 

כמו כן, נטען כי היא מעורב בחיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, ב-2020, בפעולה שיוחסה אז למוסד הישראלי. ההוצאה להורג מגיעה לאחר הדיווח בעיתון "הטלגרף" כי בריטניה תכריז על משמרות המהפכה של איראן כארגון טרור. זאת לאחר שברפובליקה האסלאמית הודיעו על מעצרם של שבעה בני אדם הקשורים לכאורה לממלכה הבריטית ולקחו תפקיד אקטיבי ב"מחאת החיג'אב". 

ראש סוכנות הביון הבריטית, קן מקאלום, הדגיש לאחרונה כי המשטר באיראן מאיים באופן ישיר על הממלכה. לדבריו, "איראן מאיימת על בריטניה באמצעות שירותי הביון האגרסיביים שלה. זה כולל מזימות לחטוף או אפילו להרוג אזרחים בריטים הנתפסים כאויבי המשטר. ראינו לפחות עשרה איומים פוטנציאלים כאלו מאז תחילת השנה".