חבילה שלישית של מסמכים מסווגים מתקופת ממשל אובמה נמצאה בביתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, כך אישר הערב (שבת) הבית הלבן. היועץ המיוחד של ביידן אמר כי כשישה עמודים של מסמכים עם סימוני סיווג התגלו במעונו של הנשיא בדלאוור.

עורך דינו של ביידן מסר בתגובה כי עורכי הדין האישיים של הנשיא פועלים כדי לאזן בין השקיפות הציבורית לבין המגבלות הדרושות כדי ”להגן על שלמות החקירה”. לדבריו, לעורכי הדין אין אישורים ביטחוניים, מה שאומר שהם אינם מודעים למספר המדויק של המסמכים או לתוכן שלהם. ″הקפדה על תהליך זה פירושה שכל פרסום לגבי מסמכים לא יכול להיות חד משמעי עד שהממשלה תערוך את החקירה שלה”, הוסיף.

כזכור, עורכי דינו של הנשיא האמריקאי גילו מוקדם יותר החודש מספר קטן של מסמכים מסווגים במשרד אזרחי בו עבד ביידן בזמן בין כהונתו כסגנו של ברק אובמה לבין היבחרו לנשיא. עוד נמסר כי משרד המשפטים האמריקאי החל לבדוק את המקרה ויידרש להחליט האם לפתוח בחקירה.

מדובר במסמכים שנכתבו בתקופה בה כיהן ביידן כסגן הנשיא, והם נמצאו כאמור במשרד ממנו עבד ביידן בארבע השנים בהן לא נשא בתפקיד פוליטי רשמי. בהצהרת הבית הלבן נמסר כי הם נמצאו בארון נעול במשרד, וכי עוד באותו יום בו הם התגלו הם הועברו לרשות מינהל הארכיונים והרישומים הלאומי. משרד המשפטים פתח בבדיקה ובמידת הצורך יורה על פתיחת חקירה.

בהמשך, אוסף שני של מסמכים מסווגים נמצא ב"שטח אחסון" במוסך בביתו של הנשיא ביידן בווילמינגטון. עדיין לא ברור איזה מידע היה בתיקים ומתי הם נמצאו. ריצ'רד סאובר, היועץ המיוחד של הנשיא, אמר שהתיקים הועברו מיד לארכיון הלאומי ומשרד המשפטים קיבל הודעה.

ג'ו ביידן וברק אובמה (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן וברק אובמה (צילום: רויטרס)

בעקבות כך, התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, הודיע על מינויו של יועץ מיוחד לחקור את הנושא. דוברת הבית הלבן אמרה כי הנשיא ביידן "לא ידע שמסמכים מסווגים מתקופתו כסגן הנשיא היו במכון חשיבה בוושינגטון או בבית בווילמינגטון". יועצים מיוחדים ממונים לחקור מקרים רגישים מבחינה פוליטית והם מבצעים את אחריותם במידה של עצמאות מהנהגת משרד המשפטים, כולל גרלנד עצמו, שמונה על ידי ביידן. יועצים מיוחדים מתמודדים לפעמים, אך לא תמיד, עם האשמות פליליות.

הנשיא האמריקאי התייחס גם הוא לאירוע ואמר כי "אנשים יודעים שאני לוקח ברצינות מסמכים מסווגים, חומר מסווג. אמרתי גם שאנחנו משתפים פעולה באופן מלא ומוחלט עם הביקורת של משרד המשפטים". לדבריו, הצוות המשפטי שלו מצא מספר קטן של מסמכים עם סימונים מסווגים באזורי אחסון וארונות תיקים בספרייה האישית שלו בביתו בווילמינגטון. הספרייה צמודה למוסך שלו, שלדברי ביידן נעול.