מלחמת רוסיה-אוקראינה: על רקע הדיווחים כי הנשיא פוטין "קרוב למפלה", מפקד בכיר לשעבר בצבא הרוסי, איגור איבנוביץ' סטרלקוב, הידוע גם בשם איגור גירקין, הזהיר מפני "מלחמת אזרחים שתמוטט את רוסיה ועלולה לגרום למיליוני הרוגים". על פי הדיווח אמש באתר "ניוזוויק", סטרלקוב הצהיר כי "מלחמת האזרחים תהרוס את המדינה, זה יגמר בתוך שלושה ימים".

בסרטון שפורסם בחשבון הטוויטר של סגן שר הפנים של אוקראינה, אנטון גרשצ'נקו, תועד סטרלקוב מצהיר כי "מוסקבה עלולה להתמוטט תחת מלחמת האזרחים עם מיליוני הרוגים, קריסה מוחלטת ופירוק". זאת, על רקע הכישלונות של הצבא הרוסי בשדה הקרב והתלונות על מחסור בכוח אדם, מורל ירוד בקרב החיילים ומאבקים בשרשרת הפיקוד.

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר השבוע, מקורב לשעבר לפוטין טען כי "הנשיא הרוסי ימנה את היורש הנבחר שלו כבר השנה, במקום להסתכן בהפלתו". על פי המקורב, פוטין יבקש להעביר את השלטון ליורשו הנבחר, ולפרוש לארמונו בסמוך לים השחור, במקום להסתכן בהפלתו, כפי שקרה לקדאפי ואחרים. עוד טען המקורב, כי פוטין יבקש לוותר על השלטון, ולנהל משא ומתן על סיום המלחמה באוקראינה, ולמעשה גם לא ישתתף בבחירות המתוכננות לשנת 2024. לדבריו, "העריץ הרוסי ימנה ככל הנראה מישהו מנאמניו, כמו ראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין, ראש הממשלה, מיכאיל מישוסטין, או סגן ראש הסגל שלו, דמיטרי קוזאק".

מו כן, נטען כי פוטין נבהל מעלייתו של יבגני פריגוז'ין, אחד מבעלי קבוצת שכירי החרב "וגנר". מאז שהחל המלחמה, נאבק פריגוז'ין על כוח ומשאבים, מה שמרמז על רצונו לדחוק את פוטין הצידה.

על כך, אמר המקורב לשעבר כי "כל המנגנון של פוטין מסתכל על פריגוז'ין באימה, ומפחד ממה שיבוא אחריו". עוד סבר כי "פוטין באמת עלול לא להיבחר אם יחליט לרוץ שוב בבחירות. הוא ינסה לזייף את התוצאות, אך זה סיכון גדול מדי עבור המערכת. הוא עשוי למנות גורם מהימן כנשיא, כשהם אלו שעשויים לנצח בבחירות. עם זאת, הם גם יצטרכו לנהל משא ומתן עם אוקראינה ועם המערב".