מלחמת רוסיה-אוקראינהסוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה היום (שני) כי רוסיה ייצרה לראשונה ראשי נפץ גרעיניים עבור "הפוסידון" - כלי שיט בלתי מאויש תת-מימי. מקור במשרד ההגנה הרוסי מסר כי "ראשי הנפץ הראשונים כבר יוצרו, ויוצבו בכלי השיט בעיר בלגורוד, כ-40 ק"מ מהגבול עם אוקראינה כבר בעתיד הקרוב".

הדיווח שהגיע מפי מקור במשרד ההגנה הרוסי מגיע על רקע דיווחים רבים כי רוסיה עלולה להשתמש בנשק גרעיני על מנת להכריע את המלחמה באוקראינה. בחודש נובמבר האחרון דיווח עיתון "הניו יורק טיימס" כי  בכירים בצבא הרוסי החלו לדון ברצינות על שימוש בנשק גרעיני טקטי. לדבריהם, הבכירים בצבע הרוסי ניהלו שיחות מתקדמות, כדי לדון מתי וכיצד, מוסקבה עשויה להשתמש בנשק גרעיני, מה שתרם להגברת הדאגה בוושינגטון.

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

כמו כן, דווח כי הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, לא לקח חלק בשיחות. עם זאת, הגורמים האמריקאים מסרו שהעובדה שבכירים בצבא הרוסי ניהלו אותן, הדאיגה את ממשל ביידן, מכיוון שזה מוכיח שהגנרלים הרוסים מתוסכלים מהכישלונות בשדה הקרב. כמו כן, הם טענו כי זה מצביע על כך, שהאיומים של פוטין לשימוש בנשק גרעיני, יכולים להסתיים מעבר לרק שימוש במילים. במקביל, הגורמים האמריקאים הסבירו כי עד כה, אין ראיה לכך שהרוסים העבירו נשק גרעיני למקומות אסטרטגיים כדי להתכונן לתקיפה.

בנוסף, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הודיע כי בשנה הקרובה רוסיה תתמקד באופן מיוחד בשיפור התשתית לנשק הגרעיני שבידיה. שויגו הוסיף כי "רוסיה תפעל לשיפול יכולות הלחימה ויכולות הטילים שבידיה" וכי "המתקנים החדשים שנבנים הם כדי להכיל את מערכות הטילים החדשות".

ולדימיר פוטין וסרגיי שוייגו  (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין וסרגיי שוייגו (צילום: רויטרס)

לדבריו, "לרוסיה יש מאגר הנשק הגדול ביותר בעולם, עם קרוב ל-6,000 ראשי נפץ גרעיניים". הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, הדגיש כי יציב "מטרייה גרעינית" כדי לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של רוסיה. זאת, לאחר שארה"ב הזהירה את מוסקבה מפני ההשלכות של כל שימוש בנשק גרעיני.

ארה"ב ורוסיה קיימו בקהיר שיחות סביב הסכם "סטאר"ט החדש",שנועד כדי לצמצם את הנשק הגרעיני בין המדינות, ומגביל את מספר ראשי הנפץ שכל אחת יכולה לפרוס. עם זאת, רוסיה פרשה ערב הפגישה, והאשימה את ארה"ב בהתנהגות "אנטי-רוסית" רעילה, ובכך שניסתה לתמרן את האמנה לטובתה.

בתוך כך, הפנטגון מעריך כי בידי רוסיה מאגר של כאלפיים כלי נשק גרעיניים טקטיים, שנועדו לשימוש בשדה הקרב. מומחים צבאיים אמרו כי השימוש בנשק גרעיני, לראשונה מזה יותר מ-75 שנה, ישנה מהותית את צורת המלחמה. במקביל, פקידים בממשל ביידן סירבו להצהיר מה תהיה התגובה האמריקאית, במידה ורוסיה אכן תשתמש בפצצה מסוג זה.