שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, הצהיר היום (רביעי) כי "האיראנים הרגו את ההזדמנות לחזור הסכם הגרעין במהירות לפני חודשים רבים". בשיחה עם מקבילו הבריטי, ג'יימס קלברלי, כי "הייתה הזדמנות לחזור להסכם, היא אפילו אושרה על ידי כל הגורמים המעורבים - ארה"ב, רוסיה ואפילו סין".

בלינקן הוסיף כי "היום הסכם הגרעין משנת 2015 כבר לא נמצא על סדר היום כעניין מעשי. זה לא בפוקס כרגע, אנו מרוכזים במה שמתרחש כעת בתוך איראן".

אנתוני בלינקן בארץ  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אנתוני בלינקן בארץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשבוע שעבר, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, שוחח עם מספר עיתונאים במהלך נסיעתו של הנשיא האמריקאי ביידן למקסיקו, והבהיר כי הסכם הגרעין עם איראן אינו נמצא בסדר העדיפויות האמריקאי נכון לעכשיו, וכי הוא עדיין מאמין שהדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, היא הדרך הדיפלמטית. הוא הוסיף כי הנושא ידון במהלך השיחות עם הגורמים הישראלים. סאליבן לא ציין את מועד הביקור המדויק שיערוך בישראל.

קודם לכן, שליח רוסיה במשא ומתן בווינה, מיכאיל אוליאנוב, הצהיר כי אין כל ציפייה שיכול שינוי בשיחות בין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאיראן, ועל כן הסביר כי "אין סיבה לחזור לווינה ולחדש את המשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין". אוליאנוב הוסיף כי "ההתייעצויות בין סבא"א לרפובליקה האסלאמית אמורות היו להתקיים בחודש נובמבר האחרון, אך לאחר מסמך שהוגש על ידי ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת במושב מועצת הנגידים של הסוכנות, הגיעו למסקנה כי "הן הגיעו בזמן לא מתאים וכי התוצאות לא יהיו מועילות".

כמו כן, השליח הרוסי למשא ומתן בווינה הדגיש כי "איראן רוצה לסיים את הבעיות הקיימות שלה עם סבא"א, לפני שתחזור לשיחות על החייאת הסכם הגרעין". זאת, לאחר שסוכנות הידיעות "תסנים" האיראנית דיווחה כי ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה גרעינית, מוחמד איסלאמי, מסר כי "יכולת ההעשרה של טהרן הוכפלה במסגרת הפעולה האסטרטגית שמטרתו פיתוח הנשק הגרעיני".