מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו, מי שנחשב מועמד פוטנציאלי מטעם הרפובליקנים לנשיאות בשנת 2024, עומד להשיק ביום שלישי הקרוב את ספרו האוטוביוגרפי החדש "Never Give an Inch: Fighting for the America I Love". אמנם, על פי דיווח בעיתון היהודי-אמריקני "פורוורד", תקף פומפאו בספרו את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי האחרון הדליף בכוונה דיווח על קיום ברית הגנה בין ישראל לארה"ב, למרות שנתניהו ידע שמדובר בעניין שקרי.

חדשות טובות לישראל? הרפובליקנית שמתכננת לרוץ לנשיאות ב-2024
יהודי ארה"ב במסר חריף לממשלה החדשה: "צעדים קיצוניים עלולים לפגוע בתמיכה בישראל"

"נתניהו הדליף בכוונה התחייבות לא אמיתית לקדם ברית הגנה בין ארה"ב וישראל מסיבות פוליטיות ולמען רווח מדיני", דווח כי כתב פומפאו על ההודעה הישראלית בעקבות פגישה שתוכננה בין השניים בליסבון שבפורטוגל בדצמבר 2019. "אבל זה היה סיפור טוב עבורו", טען פומפאו. באותו זמן, היה נתניהו בעיצומה של מערכת הבחירות השלישית וניסה לפעול במקביל לאישור תוכניתו לספח חלקים מיהודה ושומרון. 

על פי הדיווח, פומפאו כתב כי נתניהו ביקש פגישה עימו בסוף 2019 מכיוון שהוא דאג שג'ארד קושנר, חתנו לשעבר של טראמפ ויועץ בכיר של תוכנית השלום של הממשל במזרח התיכון, היה "מוכן לוותר יותר מדי על ירושלים". כמו כן, כתב פומפאו בספרו כי "מערכת היחסים של ארה"ב עם ישראל היא חשובה במיוחד, וקריטית אפילו יותר מהברית שלה עם בריטניה. הישרדותה, "חשובה אף לביטחונו ולשגשוג של כל אמריקאי".

נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

פומפאו הוא אחד מכמה פקידים בכירים לשעבר של טראמפ ששוקלים להציע את מועמדותם לנשיאות בפריימריז רפובליקני בשנה הבאה. רוב המועמדים הפוטנציאליים המוכרים, כולל הנשיא לשעבר, שכבר השיק את הקמפיין שלו, ידועים כתומכים חזקים ומוצהרים של ישראל, ביניהם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שגרירת ארה"ב לשבער באו"ם ניקי היילי, מושל פלורידה רון דסנטיס, וג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר בארה"ב.

"ניקי היילי תיכננה להדיח את מייק פנס ולהתמנות במקומו"

כמו כן, על פי הדיווח האשים פומפאו את ניקי היילי בכך שהיא המתקדה יותר מדי בשאיפותיה הפוליטיות. רק שנתיים לאחר כהונתה באו"ם, הודיעה היילי על עזיבתה כדי לבלות עם משפחתה. אבל לפי פומפאו, היילי רימתה את ראש סגל הבית הלבן דאז, ג'ון קלי, בכך שנכנסה לחדר הסגלגל עם קושנר ואיוונקה טראמפ כדי לתכנן את הדחתו של פנס כדי שתוכל להיות סגנית נשיא במקומו. 

ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)
ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)

פומפאו טען בספרו שההערכה והזוהר סביב היילי מוגזמים. "היא אמרה דברים יפים על ישראל, אבל לא עשתה הרבה מעבר", הוא כתב, ותיאר את עבודתה כ"הרבה פחות משמעותית ממה שאנשים חושבים". כמו כן, תיאר פומפאו את התפטרותה כנטישה של האינטרסים של הביטחון הלאומי של ארצות הברית דווקא בתקופה שבה היה הצורך הגדול ביותר בשמירה עליהם. "היא תיארה את תפקידה כהתמודדות ישירה מול עריצים", כתב פומפאו, "אם כך, למה שתעזוב עבודה כל כך חשובה, בזמן כל כך חשוב?”.

פומפאו גם מתח ביקורת על עמיתיו לשעבר בצוות לביטחון הלאומי שלא שיתפו את האינסטרסים של מדיניות החוץ של טראמפ או סירבו לקבל אותם. "הם פשוט לא רצו להתעמת עם איראן בשום מקום", כותב על שר ההגנה לשעבר ג'יימס מאטיס, והשווה אותו לשר החוץ של אובמה ג'ון קרי, שהיה תומך נלהב בהסכם הגרעין עם איראן ב-2015.