ישפיע על המלחמה? לאחר שנחשף בכלי תקשורת מקומיים באוקראינה כי הצבא "ניפח" את מחיריהם של מוצרי מזון וציוד נוסף שנרכש על ידו, שורה של בכירים אוקראינים הודיעו היום (שלישי) על התפטרותם בעקבות מעשה השחיתות. בין הבכירים שהתפטרו, ניתן למצוא את סגן שר ההגנה, ויאצ'סלב שפובלוב, שהיה אחראי על התמיכה הלוגיסטית של הכוחות החמושים, עוזר המינהל הנשיאותי, קיריו טימושנקו, וסגן התובע הכללי, אולכסי סימוננקו.

בהודעת משרד ההגנה האוקראיני לא נמסר כל נימוק להחלטה על הפיטורים, אך כן נמסר כי הם הוגשו "לבקשתם". זאת, לאחר שנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הצהיר על שינויים בתפקידים בממשלה ובתפקידי הבכירים במשרד ההגנה. זלנסקי כבר הודיע בעבר כי הוא "נשבע" להילחם בשחיתות, על רקע שורה של סערות בשרשרת הפיקוד של הצבא.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)
תותח מדגם הוביצר במלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer/File Photo)

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

ביום ראשון האחרון, פיטרה ממשלת אוקראינה את סגן השר לפיתוח עירוני, ואסיל לוזינקיץ', בחשד ללקיחת שוחד. במקביל, משרד ההגנה הודיע על פתיחת חקירה בגין האשמות של ניפוח מחירים עבור מוצרי מזון המיועדים לצבא. משרד ההגנה האוקראיני הכחיש את הטענות, ודחה כל האשמה של שחיתות.

הדיווח מגיע על רקע החשש מירידה בסיוע הצבאי מצד ארה"ב. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש כי המלחמה המתמשכת באוקראינה חשפה בעיות נרחבות בתעשיית החימוש האמריקאית, שעשויות להוות מכשול בפני הצבא האמריקאי להילחם במלחמה ממשוכת נגד סין, כך דווח היום על פי הדיווח, משלוחי הנשק והסיוע הצבאי החסר תקדים של הבית הלבן לאוקראינה, חשף את הסכנה האסטרטגית העומדת בפני ארה"ב, כאשר מלאי הנשק ירד לכמות נמוכה וחברות ביטחוניות אינן מספיקות לחדש אותו.

במחקר שנעשה על ידי סת' ג'ונס, סגן נשיא בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, חשף עוד יותר את הבעיה בה נמצאת ארה"ב. על פי המחקר, הבסיס התעשייתי והביטחוני בארה"ב אינו כרוך "לסביבה הביטחונית הקיימת כעת". לדבריו, "התעשייה פועלת באופן המותאם יותר לסביבה בזמן שלום". המחקר גם שיקף חששות בקרב בכירי צבא, קונגרס וגורמים ממשלתיים אחרים, כי התחמושת תיגמר במהירות גבוהה יותר, במלחמה פוטנציאלית עם סין במזרח הרחוק. לדבריו של ג'ונס, "איך ניתן להרתיע את סין ביעילות אם אין לך מלאי מספיק של התחמושת שאתה זקוק לה?".