מלחמת רוסיה-אוקראינהגרמניה אישרה היום (רביעי) כי תספק לאוקראינה 14 טנקים מדגם "לאופרד 2". זאת, לאחר תקופה ארוכה בה ברלין סירבה לאשר כי תבצע זאת. בהמשך, הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי ארה"ב תעביר לאוקראינה 31 טנקים מדגם "אברמס", זאת למרות התגובה חריפה ואיומים מצד הקרמלין. 

בתוך כך, ברקע הדיווחים על קבלת ציוד הלחימה החדש, יועצו של נשיא אוקראינה זלנסקי, מיכאיל פודוליאק, הזהיר את פוטין כי המלחמה באוקראינה עלולה להגיע בסופו של דבר לערים הגדולות ברוסיה, כולל הבירה מוסקבה.

"הסלמה פנימית של המלחמה ברוסיה היא בלתי נמנעת, ותקיפות שונות יבוצעו על מטרות שונות", אמר פודוליאק בראיון לעיתונאי הרוסי מייקל נאקה. הוא הוסיף: "ערים מפונקות כמו מוסקבה, סנט פטרסבורג ויקטרינבורג יהיו נתונים לשביתות". הוא לא פירט מי יעמוד מאחורי ההתקפות האלו, אך אמר כי אוקראינה לא תפתח במתקפות על רוסיה, בגלל "היגיון המלחמה".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"רוסיה שקועה יותר ויותר במלחמה שנעה אחורה. כלומר, המלחמה תגיע באופן מוחלט לשטח הפדרציה הרוסית ותתנהל שם, לא כל כך באמצעות כוחות אוקראינים, כמו על ידי לחמה של אמצעים פנימיים בעלי אופי מחאה", אמר פודוליאק.

הקרמלין הודיע כי דבריו של פודוליאק "מאשרים את נכונותה" של החלטתה של רוסיה לפלוש לאוקראינה ב-24 בפברואר בשנת 2022. "ברור שמשטר קייב לא מתנער מכלום. זה שוב מאשר את נכונות הדרך שנבחרה ואת נכונות הכוונות שלנו - כוונות להגן על עצמנו מפני סכנה כזו", אמר היום דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב.

בתוך כך, קנצלר גרמניה אולף שולץ התייחס לאספקת הטנקים שתינתן לאוקראינה, והצהיר כי "החלטה זו מהווה את הקו הידוע שבו אנו תומכים באוקראינה כמיטב יכולתנו. אנו פועלים במשותף באופן הדוק". על היחסים עם ארה"ב הדגיש כי "הם נמצאים ברמה הגבוהה ביותר, ביידן הוא שותף מצוין". עוד נמסר, כי בקרוב כוחות אוקראינים יחלו באימונים בשטח גרמניה על מנת ללמוד את הטנק, וכי ברלין תספק בנוסף ציוד לוגיסטי ותחמושת.

בנוסף, רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי גם ספרד מוכנה לשלוח טנקים מדגם "לאופרד 2" לאוקראינה. ראש הממשלה פדרו סאנצ'ס הסכים לשלוח טנקים מתוצרת גרמניה למדינה, כל עוד התוכנית "מתואמת ברמה באירופית". היומון הספרדי "אל פאיס" פרסם כי ברשות הצבא הספרדי כ-108 טנקים מתוצרת גרמניה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

טנק גרמני מדגם ''לאופרד 2'' במהלך אימון צבאי (צילום: gettyimages)
טנק גרמני מדגם ''לאופרד 2'' במהלך אימון צבאי (צילום: gettyimages)

טנק גרמני מדגם ''לאופרד 2'' במהלך אימון צבאי (צילום: gettyimages)
טנק גרמני מדגם ''לאופרד 2'' במהלך אימון צבאי (צילום: gettyimages)

כמו כן, ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הצהיר כי הוא תומך בהחלטה וכי זו "הסיוע יחזק את כוח האש של אוקראינה. יחד אנו מאיצים את המאמצים שלנו להבטיח שאוקראינה תנצח במלחמה ותבטיח שלום בר קיימא". גם נשיאות צרפת בירכה את ההחלטה של גרמניה. בהודעה הרשמית נמסר כי "אנו מברכים על ההחלטה של ברלין לשלוח טנקים מסוג 'לאופרד 2' ולאפשר גם למדינות אחרות לעשות זאת".

בתגובה, הצהיר הקרמלין כי הוא ממעיט בהשפעה שתהיה לטנקים המערביים בשדה הקרב מול כוחותיו. בהודעה הרשמית מטעמו נמסר כי "הטנקים יעלו באש כמו השאר". דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הדגיש כי "משלוח הטנקים הגרמניים והאמריקאים הוא חלק מתכנית כושלת". לדבריו, "זוהי הערכת יתר של הפוטנציאל שיוסיף לצבא האוקראיני". כמו כן, שגרירות רוסיה בברלין הודיעה כי :גרמניה זנחה את האחריות ההיסטורית שלה לרוסיה וכי אספקת הטנקים לאוקראינה היא מסוכנת ביותר ומעלה את העימות לשלב חדש".

כאמור, עד כה, הגרמנים סירבו לספק אותם או לאפשר זאת למדינות אשר ברשותן הכלים הללו, עקב חשש כבד כי הדבר יסלים אף יותר את המלחמה שמתנהלת באוקראינה מאז סוף חודש פברואר האחרון. אך לאחר לחץ בינלאומי כבד שהופעל עליהם, החליט כאמור הקנצלר לאפשר את העברת הסיוע. 

צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)
צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)

צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)
צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)

אמש, דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי ארה"ב נוטה להסכים לספק טנקים מסוג "M1 אברמס" לצבא האוקראיני, על פי הדיווח, המשלוח היה חלק מניסיון לשכנע את גרמניה להסכים ולצייד את אוקראינה במספק קטן של טנקים מסוג "לאופרד 2", וכן מדינות נוספות כמו פולין, המחזיקות גם הן בטנק הגרמני.

העיתון דיווח כי העסקה תטפל בקרע שנוצל בין ארה"ב לגרמניה ומדינות אירופיות נוספות, על רקע השיח סביב אספקת הטנקים לאוקראינה. זאת, על רקע הדיווח כי קייב מכינה מתקפת נגד, במטרה להחזיר לעצמה שליטה בשטחים שנכבשו על ידי רוסיה. השינוי בעמדת ארה"ב מגיע בעקבות ההודעה של הנשיא, ג'ו ביידן, לקנצלר גרמניה, אולף שולץ, שבה הסכים לבדוק האם אופציית אספקת הטנקים מתוצרת ארה"ב, היא פעולה הנוגדת את עמדת הפנטגון.

הטנק הגרמני נמצא בשירות 13 מדינות אירופיות, כולל פולין ופינלנד, אשר נבנה לראשונה ב-1979 ושודרג מאז מספר פעמים. באירופה ישנה הסכמה לייצא מחדש כמה טנקים לקייב, אך דורשים את אישורה של גרמניה. נציגי אותן מדינות שבבעלותן טנקים אלו נפגשו לאוחנה לדון בנושא. בסך הכל, ישנם כ-2,000 טנקים מסוג לאופרד הפרוסים ברחבי אירופה.