נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר הערב (רביעי) את הדיווחים והכריז כי ארה"ב תשלח לאוקראינה 31 טנקים מסוג "אברמס". זאת, מספר שעות לאחר שדווח כי קנצלר גרמניה אולף שולץ החליט לשלוח טנקים מסוג "Leopard 2" לאוקראינה ולאפשר למדינות אחרות להעביר סיוע דומה. 

"המלחמה תגיע למוסקבה": אחרי שנודע שתקבל טנקים, אוקראינה באיום ישיר על רוסיה
"ממשל ביידן נוטה להסכים" דיווח: זה הטנק שארה"ב תספק לאוקראינה
אוקראינה שמה עין: מה כל כך מיוחד בטנק ה"לאופרד" הגרמני?

בקרמלין מסרו בתגובה לדיווחים כי הטנקים האלה "ישרפו כמו כל השאר. הפוטנציאל שלהם לצבא אוקראיני מוערך יתר על המידה". בנוסף, ראש המשלחת הרוסית בשיחות בווינה על ביטחון צבאי ובקרת נשק, קונסטנטין גברילוב, העביר מסר מאיים למערב ולוושינגטון: "אנו מזהירים את 'הספונסרים המערביים של המכונה הצבאית בקייב' מפני עידוד פרובוקציות גרעיניות. אנו יודעים שהטנק Leopard 2, כמו גם כלי הרכב בראדלי ומארדר, חמושים בקליעים חודרי שריון בליבת אורניום".

"השימוש בהם מוביל לזיהום אוויר, כפי שקרה ביוגוסלביה ובעיראק . אם לקייב יסופקו פגזים כאלה, אנו נראה בזה כשימוש בפצצות גרעיניות  נגד רוסיה עם כל ההשלכות הנובעות מכך", טען.

במקביל, גם נורבגיה הודיעה כי תעביר מספר טנקים. שר ההגנה הנורבגי ציין כי "הטנקים הפכו מבוקשים מאוד. נורבגיה והממשלה תומכות בתרומת טנקים לאוקראינה. נורבגיה חייבת להיות מעורבת. עלינו לתמוך באוקראינה בצורה הטובה ביותר". עם זאת, השר לא ציין את מספר הטנקים שיועברו אבל אמר כי הם יהיו דומים לדגם שהעבירה גרמניה.

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מוקדם יותר השבוע כי העסקה תטפל בקרע שנוצל בין ארה"ב לגרמניה ומדינות אירופיות נוספות, על רקע השיח סביב אספקת הטנקים לאוקראינה. זאת, על רקע הדיווח כי קייב מכינה מתקפת נגד, במטרה להחזיר לעצמה שליטה בשטחים שנכבשו על ידי רוסיה.

השינוי בעמדת ארה"ב מגיע בעקבות ההודעה של הנשיא, ג'ו ביידן, לקנצלר גרמניה, אולף שולץ, שבה הסכים לבדוק האם אופציית אספקת הטנקים מתוצרת ארה"ב, היא פעולה הנוגדת את עמדת הפנטגון. גורם גרמני בכיר אמר כי הנושא היה נתון למשא ומתן אינטנסיבי עם וושינגטון במשך יותר משבוע, ונראה כי הוא בדרך לפתרון.

 הדיווח מגיע לאחר שארצות הברית הודיעה לאוקראינה בשבוע שעבר כי היא דוחה את אספקת הטנקים מסוג "אברמס", כחלק מהסיוע הצבאי במלחמה מול רוסיה. כאמור, גם גרמניה החליטה לעת עתה למנוע את משלוח של הטנקים מסוג "לאופרד" ממדינות מערביות אחרות, אשר יוצרו על ידה.

טנק הלאופרד (צילום: REUTERS/Ints Kalnins)
טנק הלאופרד (צילום: REUTERS/Ints Kalnins)

ה-M1 אברמס נמצא בשירות החל משנת 1980, לאחר  שפותח בעיצומה של המלחמה הקרה כתחליף לטנק ה-M60 פטון. הוא היווה קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית על פני קודמו, ועשה שימוש בפיתוחים טכנולוגיים חדשניים דוגמת המיגון המרוכב הבריטי צ'ובהם, וכן צויד במנוע טורבינת גז בתפוקה של 1,500 כוחות סוס. במרוצת השנים שודרגו טנקי האברמס וכללו שינויים לשיפור השרידות, כוח האש, והמערכות הטכנולוגיות. על אף גילו המתקדם, הטנק צפוי להישאר בשירות צבא ארצות הברית עד 2050 לערך.

 קרוב ל-10,000 טנקי אברמס יוצרו עד כה, 8,400 לצבא היבשה ולחיל הנחתים האמריקאי, וסופקו למעלה מ-1,500 טנקים לצבאותיהם של ערב הסעודית, כווית, מצרים ואוסטרליה.