מלחמת רוסיה-אוקראינהלאחר שהמחאות במוסקבה נגד הפלישה הרוסית דוכאו במהירות, עיתון "הדיילי מייל" דיווח הבוקר (ראשון) כי אזרחים רוסים מדווחים למשטרה המקומית על כך שילדיהם מתנגדים לפלישה של פוטין לאוקראינה. על פי אחד הדיווחים, אב דיווח על בתו על כך שהתבטאה נגד המלחמה ברשתות החברתיות.

בתוך כך, אם לשלושה מהעיר נובוסיבירסק הרוסית, מסרה כי "אנחנו חיים בגיהנום סובייטי שבו חברים מדווחים על חבריהם למשטרה, הורים מדוחים על ילדיהם, קשה לתאר את רמת כאב הלב". אלמירה חליטובה, סטודנטית ובלוגרית המתגוררת במוסקבה, נעצרה על ידי המשטרה לאחר שאביה טען היא התבטאה בחשבון האינסטגרם שלה נגד המלחמה. אביה, שהיה שיכור, התקשר לתחנת המשטרה והתעקש שהמשטרה תפרוץ לדירתה על מנת לעצור אותה. השוטרים הביאו אותה לחקירה והחרימו את הטלפון הסלולרי שלה כדי לנסות ולמצוא עדויות המפלילות אותה. עם זאת, הם לא הצליחו למצוא עדויות לכך, מכיוון שהאפליקציה חסומה במדינה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

כמו כן, חליטובה מסרה כי "אבי חשב שזו חובתו ללכת למשטרה ולהגיש תלונה. הוא מצא אויב אחר לעם והחליט להעמיד אותו לדין". לדבריה, "זה מגעיל שמעודדים את זה, הממשלה מעודדת אנשים לעשות זאת". במקרה אחר שאירע בסיביר, דווח על אב שהתלונן על בנו במשטרה, על כך שהכפיש לכאורה את הצבא הרוסי, ומקרה נוסף שבו בעל דיווח על אשתו ממוצא אוקראיני, כי היא מתנגדת למלחמה.

על פי הדיווח, עשרות מקרים דומים התרחשו ברוסיה. במקרה נוסף, תלמידת בית ספר במוסקבה נלקחה לחקירה, לאחר שמנהל בית הספר דיווח על שימוש בתמונת פרופיל ברשתות החברתיות עם צבעי הדגל האוקראיני. תלמידים בבית ספר נוסף, דיווח על מוריהם כי הביע ביקורת על המלחמה באוקראינה. אף מורה לא נכלא עדיין, אך חלקם נאלצו להתפטר.

ההיסטוריון סרגיי רדצ'נקו, מסר לרשת BBC כי "הנוהג זה חוזר לתקופה של סטאלין, אבל זה נפוץ מאוד במשטרים דיקטטוריים לדווח על השכנים, ואפילו לפעמים על החברים שלך. הדיווחים האלו הם הד מפחי למסע הטרור של סטאלין בשנות ה-30, שגרם לאזרחים לשנוא את חבריהם, שכניהם ואפילו אל הילדים שלהם".