מלחמת רוסיה-אוקראינהסין מספקת לרוסיה סיוע טכנולוגי במלחמה באוקראינה, כך חושף תחקיר של העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל". על פי התחקיר, חברות ביטחוניות בבעלות ממשלת סין סיפקו לחברות ביטחוניות ברוסיה ציוד ניווט וחלקים למטוסי קרב, למרות הסנקציות שהוטלו על אותן חברות מצד מדינות המערב.

גורמים מערביים אמרו כי הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה, בעקבות הפלישה לאוקראינה, שיתקו את "מכונת המלחמה" של מוסקבה, שהתמקדה בייצוא שבבים, מצלמות אינפרא-אדום וציוד מכ"ם. למרות זאת, מרישומי מכס שהגיעו לידי כתב העת "C4ADS", ארגון אמריקאי המתמחה בזיהוי איומי ביטחון לאומי, עולה כי רוסיה עדיין מסוגלת לייבא את הטכנולוגיה הנדרשת ממדינות שלא הצטרפו למאמצים בראשות ארה"ב לנתק את מוסקבה מהשווקים ברחבי העולם. רבים מהמוצרים עדיין זורמים למדינה דרך טורקיה ואיחוד האמירויות. זאת, לאחר שגורמים טורקיים הבהירו כי הסנקציות אינן יעילות, וכי אנקרה "ממלאת תפקיד חשוב כבת שיח עם רוסיה".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

צבא רוסיה (צילום:  VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)
צבא רוסיה (צילום: VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

כמו כן, הרישומים שנבדקו על ידי ה-C4ADS, מראה כי החברות הסיניות, הן בבעלות ממשלתית והן בבעלות פרטית, משמשות כיצואניות דומיננטיות של המוצרים, שלטענת גורמים אמריקאים, "מדאיגים במיוחד". במהלך התחקיר, הוול סטריט ג'ורנל ניתח יותר מ-84 אלף משלוחים שתועדו על ידי המכס הרוסי, בתקופה שלאחר הטלת הסנקציות מצד המערב שהתמקדו בסחורות שממשל ביידן סימן כ"קריטיים" עבוד הצבא הרוסי. רשומות המכס הראו כי כבר הוטל סנקציות על יותר מתריסר מהחברות הרוסיות והסיניות שהוצגו בתחקיר.

בתוך כך, גורמים בתעשייה ובממשלה אמרו כי הנתונים מספקים ראיות משמעותיות לאופן שבו רוסיה עוקפת את הסנקציות המערביות, בגין הפלישה לאוקראינה. "למרות בדיקה בינלאומית והטלת סנקציות, נתוני הסחר הגלובליים מראים שחברות ביטחוניות, בבעלות ממשלת סין, ממשיכות לשלוח ציוד צבאי לחברות ביטחוניות רוסיות", כך לפי דבריה של נעמי גרסיה, אנליסטית ב-C4ADS. עוד הוסיפה כי "החברות הרוסיות הללו תועדו תוך שימוש באותם חלקים במלחמה באוקראינה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

מפציץ Tu-95 של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מפציץ Tu-95 של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)

צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

על פי התחקיר, החברה הביטחונית - Poly Technologies, בבעלות ממשלת סין, סיפקה ב-31 באוגוסט, 2021, ציוד ניווט לחברה JSC Rosoboronexport, בבעלות רוסית, עבור מסוקי תובלה מסוג M-17. מוקדם יותר באותו החודש, סיפקה חברת הטכנולוגיה הסינית - Fujian Nanan Baofeng Electronic Co אנטנה טלסקופית לרכבים צבאיים בשירות הצבא הרוסי. כמו כן, ב-24 באוקטובר, חברת התעופה הסינית הממשלתית - AVIC International Holding Corp סיפקה לחברה ביטחונית בשירות ממשל הרוסי, חלקים למטוס הקרב Su-35, בשווי 1.2 מיליון דולר. עוד נמצא כי יחידת הרכש של מחלקת הציוד בחיל האוויר הסיני, סיפקה ב-4 באוקטובר, חלקים ליצרנית הטילים הרוסית Almaz Antey. 

כמו כן, התחקיר חשף כי החברה הסינית Sinno Electronics, שהוטל עליה סנקציות בשנה שעברה, בגין רכישת סחורות אסורות עבור רוסיה, סיפקה לרוסים יותר מ-1,300 משלוחים בין חודש אפריל ואוקטובר, בשווי של יותר מ-2 מיליון דולר. בחברה לא הגיבו לטענות התחקיר.