הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה הבוקר (ראשון) כי המנהיג העליון, עלי חמינאי, חנן "עשרות אלפי" אסירים, בהם רבים שלקחו חלק "במחאת החיג'אב", שפרצה בחודש ספטמבר האחרון בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. על פי הדיווח, החנינה של חמינאי ניתנה לרגל יום השנה למהפכה האסלאמית שהתרחשה במדינה בשנת 1979.

עם זאת, הטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האסלאמית מסרה כי מי שלא יהיה זכאי לחנינה, הם אסירים שהואשמו בריגול עבור סוכנויות זרות, מגע ישיר עם סוכנים זרים, ביצוע רצח, פציעה מכוונת וביצוע הרס של רכוש המדינה". על פי ארגון זכויות האדם HRANA, כ-20 אלף בני אדם נעצרו בחודשים האחרונים בעקבות "מחאת החיג'אב".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחאות באיראן (צילום: רויטרס)
מחאות באיראן (צילום: רויטרס)

הפרסום בטלוויזיה הממלכתית באיראן מגיע על רקע הדיווחים על הוצאות להורג של מפגינים שלקחו חלק במחאות האזרחיות. סוכנות הידיעות האיראנית "מיזאן" דיווחה לאחרונה כי המשטר הוציא להורג את מג'יד רזה רחנוארד, סטודנט בן 23, לאחר שהואשם בהריגת שני פעילים במיליציית הבסיג' במחאות שפרצו בעיר משהד, בצפון מזרח המדינה. הוא האדם השני שהוצא להורג, מתוך מאות המפגינים שנעצרו בעקבות "מחאת החיג'אב".

מערכת המשפט האיראנית הודיעה כי הוצאתו להורג בוצעה באופן פומבי "על פי כל ההליכים החוקיים והלגיטימיים", בנוכחותם של תושבי משהד. על פי כלי התקשורת במדינה, מג'יד רזה התעמת עם כוחות הביטחון ב-17 בנובמבר, ודקר לכאורה את חוסיין זיינאלזדה ולאחר מכן את דניאל רזזאדה בצווארו, והרג את שניהם.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

כלא באיראן (צילום: רויטרס)
כלא באיראן (צילום: רויטרס)

בחודש ינואר האחרון, התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי עלי רזא אכברי, סגן שר ההגנה לשעבר המחזיק באזרחות בריטית, הוצא להורג לאחר שהורשע בריגול עבור הממלכה הבריטית. בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות "מיזן", נכתב כי אכברי נידון למוות באשמת "שחיתות ופעולה נרחבת נגד ביטחון הפנים והחוץ של המדינה באמצעות ריגול עבור שירות הביון של ממשלת בריטניה". 

כמו כן, נטען כי היא מעורב בחיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, ב-2020, בפעולה שיוחסה אז למוסד הישראלי.שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, תקף אמש את הרפובליקה האסלאמית ודרש ממנה למנוע את הוצאתו להורג. לדבריו, "גזר דין המוות הוא מניע פוליטי". זאת לאחר שרדיו BBC בפרסית פרסם הודעה מוקלטת ובה נשמע אכברי כשהוא מודה בפשעים שביצע