רעידת אדמה בעוצמה 7.8 הורגשה הלילה (בין ראשון לשני) בדרום טורקיה וגרמה להרס רב במדינה ובסוריה. כלי תקשורת ערביים דיווחו על רעידת אדמה נוספת בעוצמה 7.7 שהורגשה באזור וגם בכמה חלקים בעיראק. בתוך כך, מספר ההרוגים בטורקיה הגיע ל-1,762, ומספר הפצועים חצה את ה-7,000. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן הודיע בהצהרה לתקשורת, כי בעקבות הרעש, 2,818 מבנים קרסו, וכ-2,470 בני אדם חולצו מתוך ההריסות. עוד הודיע כי כתוצאה מכך, יוכרזו שבעה ימי אבל במדינה. 

שידור חי מההריסות:

כאמור, גם בסוריה התעוררו הבוקר להרס הרב שנגרם בעקבות רעידת האדמה. סוכנות הידיעות הסורית-ערבית SANA, ציטטה גורמי רפואה שמסרו כי רעידת האדמה הורגשה גם בסוריה, בערים רבות כמו חאלב ולטקיה. על פי הדיווחים, כ-1,293 בני אדם נהרגו, ויותר מ-1,400 נפצעו. בעקבות כך, נשיא סוריה, בשאר אל-אסד כינס ישיבה דחופה על מנת לדון בנזקי רעידת האדמה. בנוסף, "הקסדות הלבנות", ארגון הגנה אזרחית הפועל בסוריה, עדכן כי יש חשש למאות הרוגים ולכודים בהריסות המבנים שקרסו בעיר אידליב, בצפון-מערב סוריה, והכריז על המקום כ"אזור מוכה אסון". 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך, משלחת צה"ל תצא הערב לטורקיה, כשצוות חלוץ כבר בדרכו. המבצע זכה לשם "ענפי זית". יציאת המשלחת מתאפשרת בהנחיית ראש הממשלה ושר הביטחון. פיקוד העורף מוביל את היערכות צה"ל בנושא בשיתוף הזרועות והאגפים, ביחד עם משרד הביטחון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "ביממה האחרונה היתה רעידת אדמה קשה מאוד בטורקיה, שחבקה בקשת גם אזורים אחרים. אני הנחיתי לשלוח, לפי בקשת ממשלת טורקיה, צוותי חילוץ, הצלה ומזור רפואי. כך אנחנו נוהגים ברחבי העולם, וכך אנחנו נוהגים גם בקרבתנו. מכיוון שנתקבלה גם בקשה לעשות זאת - לנפגעים רבים מהרעש בסוריה, הנחיתי לעשות זאת גם כן".

שר הביטחון, יואב גלנט, אמר כי "כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שיידרש. מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימות הצלת חיים". כמו כן, שר הביטחון שוחח עם מקבילו הטורקי, הגנרל הולוסי אקאר, והביע צער עמוק בשם מערכת הביטחון על האסון שפקד את טורקיה. גלנט אמר כי "כוחות הביטחון הישראלים נמצאים בכוננות ונערכים לסייע לעם הטורקי ככל שיידרש".

שר החוץ, אלי כהן, מסר: "בשם מדינת ישראל אני מבקש להביע צער עמוק בפני העם הטורקי על רעידת האדמה הקשה שפקדה הלילה את דרום טורקיה. ליבנו עם הנפגעים ואנו מאחלים איחולי החלמה מהירה לפצועים. הנחיתי את משרד החוץ להוביל תוכנית סיוע מהירה לטורקיה להתמודדות עם האסון הקשה". כמו כן, דובר משרד החוץ, ליאור חייט, עדכן כי "בשלב הזה לא ידוע על ישראלים מעורבים. האזורים שנפגעו הם לא מקומות בהם בדרך כלל יש מטיילים ישראלים. אנחנו ממשיכים לבדוק מול הרשויות בתורכיה".

בניין קורס בעיר סנליאורפה שבטורקיה. שימוש לפי סעיף 27א'

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

חברת ICL תוציא במהלך היום צוות מיחידת החילוץ של החברה לסייע בפעולות החילוץ בטורקיה. מדובר בצוות מיומן אשר עבר הכשרה אינטנסיבית ואימונים רציפים לחילוץ והצלה, ואף סייע למאמצי חילוץ ברעידת האדמה שאירעה במקסיקו בשנת 2017. חברי המשלחת מצוידים בביגוד חם, בציוד ובכלים המתאימים לפעולות החילוץ, וצפויים לפעול באזור למשך כשבוע. המשלחת עתידה לצאת היום בשיתוף חברת מגן, האחראית על הוצאת משלחות מתנדבים לאירועי אסון ורעידות אדמה ברחבי העולם. חברת מגן הוקמה על ידי ערן מגן, סא"ל במיל', שהיה בעברו סגן מפקד יחידת חילוץ והצלה ארצית בפיקוד העורף.

מוקדם יותר, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אני מעביר את איחולי לכל אזרחי המדינה שנפגעו מרעידת האדמה שהתרחשה בקרמאנמרש והורגשה בחלקים רבים בארצנו. כל היחידות הרלוונטיות שלנו נמצאות בכוננות". שר הפנים הטורקי מסר: "יש דיווחים ממקומות רבים, צוותי החיפוש והצלחה נשלחו לכלל האזורים".

קריסת בניין מגורים בעיר אדנה שבטורקיה בעקבות רעידת האדמה. סעיף 27א'

המכון הגיאולוגי של ארה"ב עדכן כי רעידת האדמה שהתרחשה הלילה במדינה היא אחת החזקות שפקדו את האזור ב-100 השנים האחרונות. מטעם המכון נמסר כי עוצמת הרעידה דומה לרעידת האדמה שאירעה במזרח טורקיה ב-1939 והביאה למותם של יותר מ-30 אלף בני אדם. כמו כן, המכון מסר כי מניין ההרוגים בטורקיה צפוי להגיע ל-10 אלף בני אדם.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]