בישראל נערכים למתן סיוע נרחב לטורקיה לאחר רעידות האדמה החזקות שהורגשו בדרום המדינה הלילה והיום (שני) בשעות הצהריים. מי שמכיר היטב זירות אסון כמו זו שממוקמת כ-33 קילומטרים מגזיאנטפ הוא סא"ל במיל' ערן מגן, שלקח חלק במאמצי החילוץ לאחר רעידת האדמה שהתרחשה בשנת 1999 באיזמיט, בה נהרגו 17,480 בני אדם.

24 שנה לאחר האירוע הקשה הוא יצא פעם נוספת לטורקיה, הפעם עם צוות של 17 מדריכים מחברת מגן, המעניקה שירותי הדרכה ואימון מקצועי לחילוץ מהרס אורבני. המשלחת ממומנת ברובה על ידי ICL, וכוללת גם צוות משותף של מגן ו-ICL, המורכב מעובדי יחידת החילוץ של מפעלי ים המלח המאומנים על ידי יחידת מגן, ואת ארגון הסיוע סיד ישראל.

יותר מ-1,400 הרוגים ברעידת האדמה בטורקיה וסוריה | עדכונים שוטפים

"הייתי בכמה רעידות אדמה בטורקיה. אם מדובר ברעידת אדמה אופיינית למגניטודה הזו, אז מה שמספרים בתקשורת זה כלום לעומת מה שקורה שם", מזהיר מגן, שמוסיף: "סביר להניח שהקטסטרופה הרבה יותר גדולה. צריך להבין שהבנייה שם לא חזקה, ולא עם הרבה ברזל, והבטון הוא לא בטון חזק. אני מאמין שבשתי רעידות האדמה יהיה הרס גדול יותר ממה שדווח".

חברי המשלחת (צילום: באדיבות משלחת ICL - מגן)
חברי המשלחת (צילום: באדיבות משלחת ICL - מגן)

עד כמה זה מעיד על המוכנות של טורקיה לרעידות אדמה?
"בוא נגיד ככה, הם לא החליפו את הבניינים מאז 1999. הבנייה שם הייתה מן העתק-הדבק של תכניות, ולצערי אני מאמין שזה ייראה אותו דבר. ברעידת האדמה השנייה יהיו פחות הרוגים כי אנשים הספיקו לצאת מהבניינים וכי מדובר בשעת צהריים ולא באמצע הלילה כשכולם ישנים, אבל ייתכן שההרס יהיה גדול יותר".

הרס רב בטורקיה לאחר רעידת האדמה הקטלנית (צילום: רויטרס)
הרס רב בטורקיה לאחר רעידת האדמה הקטלנית (צילום: רויטרס)

כשאני שואל אותו על האתגרים שבפניהם צפוי לעמוד צוות החילוץ בראשותו בזירה, הוא מסביר: "האתגר הכי גדול בסיטואציה הזו עבור צוותי חילוץ כמו שאני מוציא, שהם קטנים יחסית, הוא פשוט לבחור איפה מתחילים לעבוד. על כל יד עובדת שיש שם מנסים למשוך אותך 10 אנשים לעברם".

כיצד הצוותים הישראלים יכולים לסייע לטורקים? 
"יש לנו ניסיון רב, ואני מאמין שצה"ל ישלח גם משלחת. המשלחת שלנו היא משלחת אזרחית לגמרי, כאשר בנוסף יש את הצוותים הרפואיים שיוציאו בית חולים שדה, ובזה אנחנו בטוח יכולים לעזור. חשוב לציין כי השעות הראשונות לאחר האירוע הן הכי קריטיות. למעשה, רב החילוצים המתוקשרים הם פרומיל מהחילוצים שנעשים, משום שרב החילוצים נעשים ב-12 עד 24 שעות הראשונות, ורובם יכולים להיעשות על ידי המקומיים. אם אני נוסע עם 17 איש, אני מאמין שנפעיל מהר מאוד 600 מקומיים תחתינו". 

בהתייחס לאופן שבו ישראל נערכת לרעידת אדמה כזו, מבהיר מגן: "אין מדינה בעולם שערוכה לקסטרופה כזו. ישראל דווקא בשנים האחרונות עושה מהלכים יפים כדי למזער את הנזק בכל מה שקשור לנושא החילוץ. החברה שלי, למשל, עושה עבור פיקוד העורף הכשרה של צוותים בלמעלה מ-150 עיריות בשנה, כך שלמעשה לכל עיר בישראל יש צוות חילוץ. אנחנו עושים 2,900 קורסים בשנה לכיתות י', ומלמדים אותם איך לעזור לעצמם ולסביבה. אני מאמין שבישראל תהיה קצת יותר מסוגלות מאשר במקומות אחרים, לאו דווקא צבאית, אלא אזרחית".