לפחות 4,300 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה הקשה ברחבי טורקיה וסוריה לפני יותר מיממה, ואלפים נותרו לכודים מתחת להריסות. דויד סרנגה, דובר משלחת החילוץ של משרד החוץ לטורקיה, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103FM וסיפר על ניסיונות הסיוע למדינה מוכת האסון. 

"אפוקליפסה": לפחות 4,300 נהרגו בטורקיה ובסוריה; משלחת צה"ל נחתה
בצוות החילוץ הישראלי שייצא לטורקיה מתריעים: "סביר להניח שהקטסטרופה גדולה בהרבה"

"יצאנו משדה התעופה שאליו השלטונות הטורקיים הפנו את הכוחות המחלצים. אנחנו בדרך לאזור שהקצו לנו, חילקו את האזורים שנפגעו בין המשלחות השונות. אני מאוד מקווה שנוכל להגיע לשם בהקדם", סיפר סרנגה. "בשלב הראשון מדובר על חילוץ, מתוך מטרה להציל חיים ולראות איך אנו יכולים לחמצוא את אותם אנשים שלכודים מתחת להריסות. יש גם סיוע הומניטרי. מדובר במזון, תרופות וביגוד חם". 

"מימדי ההרס מאוד גבוהים", הוסיף. "יצאנו אתמול בלילה בחצות, נחתנו הבוקר, היו שלושה מטוסים. אני בספק עד כמה נוכל לשמור על פרופיל נמוך באזור הזה. בסופו של דבר, המטרה היא להגיש סיוע ישראלי, ידוע שישראל מתמחה בתחום. אנחנו מסודרים מבחינת אבטחה, וגם שיתוף הפעולה עם השלטונות מצוין. הגענו אנשי צה"ל, משרד הביטחון, משרד החוץ. ככל שיידרש, אנו נהיה כאן. אנו לא הולכים לחזור לא מחר ולא מחרתיים.  אנחנו כאן קודם כל ובראש ובראשונה לעזור לעם הטורקי. אם כתוצאה מכך היחסים יתחממו מצוין, אך זה לא השיקול שעמד לנגד עינינו". 

היערכות משלחת צה"ל "ענפי זית" בבסיס נבטים. צילום: דובר צה"ל
חיפוש אחר ניצולים בין הריסות המבנים לאחר רעידת האדמה בטורקיה (צילום: רויטרס)
חיפוש אחר ניצולים בין הריסות המבנים לאחר רעידת האדמה בטורקיה (צילום: רויטרס)

לשיחה הצטרף הרב מנדי חיטריק, שליח חב"ד באיסטנבול, ותיאר את החורבות במדינה: "70% מהעיר אנטקיה כנראה כבר הרוס, עשרת היהודים שחיו שם עזבו לאיסטנבול. יש שניים שעברנו על יד הבניין שלהם, מקווה שייצאו. זו קהילה שהייתה פה מהזמן שהעיר נוסדה, נשארו בה 20-30 איש, קשה להאמין שהם יחזרו.  מיד כששמענו את מה שקרה, באנו לכאן יחד עם ראשי הקהילה היהודית באיסטנבול. אפשר רק להתפלל ולעבוד קשה. דואגים ליהודים כאן בכל העולם, זה מחמם את הלב. אנחנו דואגים אחד לשני, לצערי אנחנו נזכרים זה בזה רק כשכואב. תתפללו, נתפלל כולם יחד". 

בתוך כך, צוות החילוץ של "ICL" חילצה אישה כבת 50 לאחר מאמצים שנמשכו מאתמול בלילה. הצוות ממשיך לפעול באזור האסון, למציאת נעדים נוספים.   

חילוץ האישה ע''י צוות החילוץ של ''ICL'' (צילום: ICL )
חילוץ האישה ע''י צוות החילוץ של ''ICL'' (צילום: ICL )

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm