מפקד יחידת החילוץ וההצלה הארצית, אל״ם במיל' גולן ואך, עדכן היום (רביעי) על פעילות משלחת "ענפי זית" לאזור רעידת האדמה בטורקיה, וסיפר כי עד כה חילצה המשלחת, המורכבת מכוח חילוץ שמונה 150 איש וכוחות של בית חולים שדה, ארבעה לכודים. לדבריו, כרגע עומדות בפני היחידה שתי מטרות: חילוץ הלכודים והקמת בית חולים שדה בדרום טורקיה, לא רחוק ממקום עבודת משלחת החילוץ.

למעלה מ-11 אלף הרוגים בטורקיה וסוריה; מאות אלפים מתחת להריסות
ניצולים לצד גופות, בין שמחה לעצב: סיפורי החילוץ מהאסון בטורקיה

"אנחנו ביום השני למשלחת, המשימה המרכזית שלנו היא הצלת חיים", אמר ואך. "עיקר הפעילות  הינה סריקות לאיתור וחילוץ לכודים. הגענו לחמישה אנשים, ארבעה מהם חילצנו ואנחנו בדרך לחלץ את החמישי. יש קשר שמיעה עם לכוד נוסף. זה יכול להגיע לשישה וזה המספר הגבוה ביותר שהיה יחסית לזמן שבו אנו עומדים".

משלחת צה"ל לטורקיה חילצה תינוק מבין ההריסות. צילום: דובר צה"ל

"אנחנו רואים במשימה ערך חשוב מאוד בהצלת חיים וגם רוצים לייצג את מדינת ישראל בבמה שהיא מאוד נחשבת. כל מדינות העולם שולחות משלחות ורק בעיר שלנו יש 10 משלחות מהעולם", ציין מפקד היחידה.

צעירה מחולצת מההריסות בטורקיה (צילום: דובר צה''ל)
צעירה מחולצת מההריסות בטורקיה (צילום: דובר צה''ל)

עוד אמר ואך, כי המשלחת הישראלית היא הגדולה ביותר למעט אזרבייג׳ן ששלחה 400 איש וכי המשלחת הוציאה עד עכשיו את מספר הלכודים הגדול ביותר מזירת האסון. "אני חושב שהמהירות שבה הגענו לשטח היא זו שהביאה לתוצאות ואני מקווה שנביא עוד תוצאות טובות בהמשך. אנחנו מעריכים כי ניתן למצוא עוד לכודים גם בהמשך.

לצורך השוואה אמר, כי "מצאנו בהאיטי לכודים אחרי 100 שעות", והוסיף: "מזג האוויר אמנם קר מאוד אך בחלק מהמבנים נשמר חום מסוים ולכודים לפעמים נמצאים בתוך שמיכה או מזרון כך שהקור לא תמיד פוגע בהם ואנחנו רואים אנשים שיוצאים אחרי יומיים וחצי במצב סביר. עד חמישה-שישה ימים ממשיכים לחפש בצורה רצופה. מבחינתי אין הבדל בין השעות הראשונות עד לחמישה-שישה ימים. משלחות כאלה בדרך כלל מפעילים למשך תשעה-עשרה ימים עד שבועיים אבל בכל הקשור לבית חולים שדה השיקולים הם קצת אחרים וזו יכולה להיות תקופה ארוכה יותר".

"מה שהיה ביממה אחרונה מרגש במיוחד, כאשר אפילו בבתים שלא האמנו נמצאו לכודים", הוסיף ואך. "זאת משלחת שמינית שלי ומה שהיה פה ביממה האחרונה, לא חווינו. החל מכוחות שמקבלים גזרה וסורקים אותה למרות שהם לא מעריכים שבמבנה עם צורת קריסה כל כך גדולה יהיו אנשים חיים".

"מאתרים סדק קטן ברצפה, נכנסים דרכו וזוחלים בתוך המרתף מגיעים לקצה המרתף ופתאום שומעים משהו שנשמע כמו בצפצוף של ציפור. מסתבר שזה ילד ששמע. הוא צועק להם והם שומעים את זה דרך סדק בקיר וזה נשמע כמו צפצוף ומתחילים לעבוד מהמרתף עד למעלה. מוציאים ילד בן 12 שארבעת בני משפחתו מתו באותו חדר, ווהוא יורד אלינו מהתקרה והולך על הרגליים. זה נראה כמו לידה. להגיע למבנה ולהבין שיש סיכוי שיש שם אנשים ולהתחיל לחפור ופתאום שומעים בכי של ילד. חופרים ומוצאים ילד בן שנתיים, מוציאים אותו מבטן האדמה חי. ואמא שלו בפנים, ואז מתחילים לעבוד על אמא שלו. אירועים מאוד מרגשים".

לסיום התייחס לשיח עם הטורקים ואמר כי הוא "מצוין בכל הרמות", והוסיף כי "לא נרשם אירוע מיוחד במהלך הביקור של הנשיא ארדואן".

"מעשה הומניטרי ראשון במעלה"

אל"ם במיל' ואך שוחח לאחר מכן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר למפקד יחידת החילוץ "אתם מייצגים את המשלחת עם הניסיון הרב ביותר ברמה הבינלאומית. יש לכם הרבה ניסיון שהוכיח את עצמו. אתם עושים מעשה הומניטרי ראשון במעלה ואתם מביאים הרבה כבוד למדינת ישראל ומראים את פניה האמיתיים לעולם. מסור בבקשה את ברכותיי לכל חברי המשלחת, תעשו כל מה שאתם יכולים כדי להציל חיים וגם תשמרו על עצמכם". 

ואך אמר לנתניהו: "אנחנו משתדלים למצות את מאמץ הצלת החיים. הצלנו עד עכשיו ארבעה אנשים ואנחנו עובדים על עוד שניים. ביחס לזמן, זאת היממה המוצלחת ביותר שהייתה אי פעם למשלחות בזכות העובדה שהצלחתם להוציא אותנו לשטח מהר".

גם שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם ואך ועם רס״ן במיל׳ מתן שניידר, שחילץ במהלך היממה האחרונה שלושה לכודים מתוך ההריסות בטורקיה.