אנליסטים מערביים דיווחו הלילה (בין רביעי לחמישי) כי ייתכן שקוריאה הצפונית חשפה טיל בליסטי בין-יבשתי חדש במצעד צבאי ענק שאירע אמש בבירה פיונגיאנג. המנהיג קים ג'ונג און ליווה את המצעד שציין את יום השנה ה-75 להקמתה של המדינה. סוכנות הידיעות KCNA דיווחה כי המצעד כלל מגוון כלי נשק, כולל טילים גרעיניים-טקטיים וטילים בליסטיים, שתוארו כ"חיוניים בעימות של קוריאה הצפונית נגד אויביה".

על פי הדיווחים, המצעד כלל 11 טילים מסוג Hwasong-17, מה שמרמז על ייצור המוני של הטיל החדש, שזכה לכינוי "טיל המפלצת". לטענתו של ג'וזף דמפסי, חוקר הגנה במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים, במצעד היו גם ארבע מערכות "לא מזוהות", שהגבירו את הערכות בקרב אנליסטים במערב כי ייתכן שמדובר בטילים בין יבשתיים חדשים הפועלים על דלק מוצק. 

רוב הטילים של קוריאה הצפונית פועלים על דלק נוזלי, מה שמצריך זמן העמסה ארוך מהרגיל. השימוש בדלק מוצק עשוי להקל על הניידות, וכן עשוי להפחית את זמן ההכנה לשיגור. כלל הטילים הבליסטיים שבידי קוריאה הצפונית, פועלים מאז שנת 2017 על דלק נוזלי. פיתוח הטילים הבין-יבשתיים הפועלים על דלק מוצק נתפס כמטרה המרכזית של הצבא במדינה.

בתוך כך, למרות הסנקציות המערביות והחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, קוריאה הצפונית המשיכה להתקדם בתכנית הטילים הבליסטיים שלה וביצעה כמות עצומה של ניסויים בשנת 2022.

אזרחים צופים בניסוי הצבאי בקוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)
אזרחים צופים בניסוי הצבאי בקוריאה הצפונית (צילום: רויטרס)

כזכור, בצל המתיחות בין וושינגטון לפיונגיאנג בחודש נובמבר האחרון, עלה החשש בוושינגון מפני הטיל Hwasong-17, הנמצא בשימוש של צבא קוריאה הצפונית. אנליסטים במערב מסרו כי הטיל הוא בעל טווח של 15 אלף קילומטרים, כאשר גורמים המעורים בפרטים תיאור אותו "כנשק האסטרטגי החזק ביותר בעולם, אשר מסוגל לפגוע בעומק ארה"ב".

עם זאת, בסיאול ובוושינגטון העריכו כי "הניסויים האחרונים כשלו ותהליך פיתוח הטיל עדיין לא הושלם". עוד מסרו גורמים בארה"ב כי "למרות שהטיל לא מהווה עדיין איום מיידי על וושינגטון או בעלות בריתה, הוא מעלה דאגה בקרב גורמי ביטחון במדינה לנוכח הצלחתה של פיונגיאנג לצבור ארסנל של טילים ויכולות גרעיניות שיהפכו בעתיד לאיום קיומי".

על פי המודיעין האמריקאי, ברשות קוריאה הצפונית בין 20 ל-60 ראשי נפץ גרעיניים שמישים, לעומת ארסנל אמריקאי ענק שעומד על 6,800 ראשי נפץ. המודיעין האמריקאי גם מסר כי, קוריאה הצפונית, אשר נתונה לסנקציות בינלאומיות חמורות, מסוגלת להתקין ראש נפץ גרעיני על הטילים שברשותה, שיכולים להגיע לחוף המערבי של ארה"ב, ובסיסים צבאיים באוקיינוס השקט ובאלסקה".