"מחאת החיג'אב" ששטפה את איראן בחודשים האחרונים, בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, דעכה לאחרונה כמעט לחלוטין. במקביל, ארה"ב ממשיכה לפעול במישור הפוליטי והמדיני, יחד עם מדינות המערב באירופה, על מנת לסייע למתנגדי המשטר בטהרן. בתוך כך, חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקנים קראו "להקמת רפובליקה דמוקרטית" באיראן, וביקשו מבעלי הברית באירופה לסגור את השגרירויות האיראניות, ובכך לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם טהרן.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התכנית המיוחדת הוצגה ביום רביעי האחרון, יממה בלבד לאחר נאומו של ביידן, במושב המשותף של בית הנבחרים והסנאט, כאשר הקונגרס הביע את תמיכתו בהקמת "הרפובליקה הדמוקרטית" באיראן. ההחלטה מראה בבירור שהקונגרס האמריקאי מתקרב במהירות לקונצנזוס, לפחות בין הימין השמרני לשמאל המתון, לגבי עתידה של הרפובליקה האסלאמית. ההחלטה ביום רביעי היא השנייה של בית הנבחרים האמריקאי, שמטרתה לתמוך במפגינים האיראנים ולהמשיך ולבצע דה-לגיטימציה למשטר, שעל פי הדיווחים דיכא באופן אלים במיוחד את המחאות האחרונות במדינה.

ביידן (צילום: רויטרס)
ביידן (צילום: רויטרס)

בנוסף, ממשל ביידן החליט לגנות שוב את המשטר האסלאמי, והטיל סבב חדש של סנקציות נגד מנגנוני הביטחון במדינה. בתוך כך, מרים רג'אווי, המשמשת כראש מועצת ההתנגדות הלאומית, ארגון אופוזיציה הפועל מצרפת ואלבניה, ופועל גם תחת ארגון "מוג'אהדין ח'לק", אמרה כי "השבוע ציינו את יום השנה למהפכה האסלאמית, כאשר אומה מאוחדת הסיבה את השאה, וחיפשה אחר 'דמוקרטיה', אך חומייני גנב את המהפכה של האנשים והקים דיקטטורה דתית".

"היום לאחר 40 שנים של דיכוי והתנגדות, האומה האיראנית מוכנה שוב להפיל את הדיקטטורה. האיראנים רוצים לסיים מאה שנה של דיקטטורה, ולהקים רפובליקה דמוקרטית פלורליסטית המבוססת על הפרדה בין דת ומדינה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מחאות באיראן (צילום: רויטרס)
מחאות באיראן (צילום: רויטרס)

מחאת החיג'אב באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מחאת החיג'אב באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

ביום שלישי האחרון דיווחה הטלוויזיה הממלכתית באיראן כי המנהיג העליון, עלי חמינאי, חנן "עשרות אלפי" אסירים, בהם רבים שלקחו חלק "במחאת החיג'אב", שפרצה בחודש ספטמבר האחרון בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. על פי הדיווח, החנינה של חמינאי ניתנה לרגל יום השנה למהפכה האסלאמית שהתרחשה במדינה בשנת 1979.

הפרסום בטלוויזיה הממלכתית באיראן מגיע על רקע הדיווחים על הוצאות להורג של מפגינים שלקחו חלק במחאות האזרחיות. סוכנות הידיעות האיראנית "מיזאן" דיווחה לאחרונה כי המשטר הוציא להורג את מג'יד רזה רחנוארד, סטודנט בן 23, לאחר שהואשם בהריגת שני פעילים במיליציית הבסיג' במחאות שפרצו בעיר משהד, בצפון מזרח המדינה. הוא האדם השני שהוצא להורג, מתוך מאות המפגינים שנעצרו בעקבות "מחאת החיג'אב".

מערכת המשפט האיראנית הודיעה כי הוצאתו להורג בוצעה באופן פומבי "על פי כל ההליכים החוקיים והלגיטימיים", בנוכחותם של תושבי משהד. על פי כלי התקשורת במדינה, מג'יד רזה התעמת עם כוחות הביטחון ב-17 בנובמבר, ודקר לכאורה את חוסיין זיינאלזדה ולאחר מכן את דניאל רזזאדה בצווארו, והרג את שניהם.