סיבה לדאגה? גורמים רשמיים בארה"ב דיווחו כי איראן הפכה ליצרנית כטב"מים מובילה בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה במזרח אירופה. על פי הגורמים, איראן התגלתה כמובילה עולמית בייצור כטב"מים זולים וקטלניים, והמלחמה באוקראינה משמשת כ"חלון הראווה" לטכנולוגיה שלה.

אנליסטים ב-CIA שוחחו עם עיתון "הגרדיאן" הבריטי ותיארו כיצד הפכה הרפובליקה האסלאמית מיצרנית משנה לאחת מיצרניות הכטב"מים המשמעותית באזור, וכספקית הגדולה ביותר לצבא הרוסי. בניגוד להכחשת משרד החוץ האיראני כי אכן נעשה שימוש בכטב"מים מתוצרת טהרן באוקראינה, לרבות נגד תשתיות אנרגיה אזרחיות, הגורמים הרשמיים שיתפו מידע מודיעני שהוכיח שאיראן שותפה למתקפות רבות באוקראינה.

מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)
מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)

פקידים אמריקאים מסרו כי איראן סיפקה לרוסיה שלושה דגמים: "שאהד-131" ו"שאהד-136", המשמים את מוסקבה כחלופה זולה יותר לטילי השיוט והמל"ט ההתפקי מוהג'ר 6, שיכול לשמש לאיסוף מודיעין ולשאת תחמושת. כמו כן, הפקידים טענו כי "בעוד שאיראן המשיכה להכחיש כי מחכה כטב"מים לרוסיה, יש הוכחות לשימוש ב"שהאד-131" במתקפה באוקראינה בחודש אוקטובר האחרון. כמו כן, הפקידים האמריקאים תיארו כיצד הייצור הכטב"מים האיראני התרחב במהירות מאז 2014, אז נעשה שימוש מצומם במטוסים נגד מטרות קרובות, לשימוש נרחב הרחב מטהרן. 

בסוף השבוע האחרון חשף "הגרדיאן" כיצד איראן השתמשה בסירות וחברות תעופה בבעלות ממשלתית כדי להבריח לרוסיה סוגים שונים של כטב"מים חמושים ומתקדמים לשימוש במלחמה באוקראינה. לפחות 18 מל"טים נמסרו לרוסיה, לאחר שקצינים וטכנאים רוסים ערכו ביקור מיוחד בטהרן בחודש נובמבר האחרון. שם, הוצגו להם מגוון הטכנולוגיות של איראן. באותו ביקור, המשלחת הרוסית בת עשרה אנשים, בחרה שישה מל"טים מסוג מוהג'ר-6.

מתקפת הטילים המסיבית על דניפרו, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מתקפת הטילים המסיבית על דניפרו, אוקראינה (צילום: רויטרס)

הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)
הריסות המלחמה בעיר מריופול באוקראינה (צילום: רויטרס)

עוד דיווח העיתון הבריטי כי המל"טים שהוברחו יוצרו במתקן הצבאי בעיר איספהאן שהותקפה ב-28 בינואר במתקפת מל"טים שמיוחסת לישראל. רוסיה ביקשה מאיראן משלוחים נוספים לפני תקיפת המתקן, שלפי הפרסומים גרמם לנזק משמעותי לייצור מערכות הנשק של טהרן – כולל טילים מונחים ומל"טים. 

באוגוסט האחרון אמרו גורמים אמריקאים כי איראן החלה להציג בחודש יוני לרוסיה את המל"טים מסוג שאהד 191 ו-129, ואמרו כי הם מצפים שטהרן תמכור אותם למוסקבה. מל"טים מסוג מוהאג'ר-6 החלו ליפול באוקראינה מחודש ספטמבר. בעקבות מחסור הולך וגובר בטילים, רוסיה פנתה לאיראן ולצפון קוריאה כדי לחדש את המלאי שלה בכדי לקיים את מסע ההפצצות המתוכנן על אוקראינה. רבים באוקראינה חוששים שרוסיה מתכננת לפתוח במתקפה גדולה בסביבות יום השנה למלחמה, בעוד פחות משבועיים.