מלחמת רוסיה-אוקראינה: ראש ה-CIA לשעבר, הגנרל דייוויד פטראוס, שוחח אמש עם רשת CNN והעריך כיצד תסתיים המלחמה במזרח אירופה, שנמשכת כבר שנה. זאת, לקראת ספרו החדש שייצא בקרוב - "קונפליקט: התפתחות הלוחמה מ-1945 ועד לאוקראינה". בתוך כך, פטראוס טוען כי המלחמה נמצאת כעת ב"מבוי סתום", אז ייתכן כי תשתנה באופן משמעותי בקרוב. לדבריו, הצבא הרוסי ממשיך להפגין חולשה ואיכות ירודה בדברים הבסיסיים ביותר. 

הגנרל פטראוס הדגיש כי "הרוסים הפסידו בקרבות רבים בגלל הכישלונות בתרבות הצבאית, הדוקטרינה, המבנה האורגני, האימונים והציוד שלהם". לדבריו, רוסיה משתמשת בכלי נשק רבים מתקופת המלחמה הקרה, אך לצד זאת, הצבא הרוסי מציג יכולות משודרגות, כמו שימוש במל"טים ותחמושת מדויקת. פטראוס, שביקר את נסיגת ממשל ביידן מאפגניסטן, נוקט בטון אחר כלפי אוקראינה, וסבר כי ממשל ביידן עושה "עבודה מרשימה" בהובלת נאט"ו והמעבר, כדי להתמודד עם הפלישה הרוסית. אם כי, "היו פעמים שביידן היה צריך לפעול באופן החלטי, כמו לספק מערכות נשק מסוימות לאוקראינה, וביניהן טנקים ותחמושת מדויקת".

צבא רוסיה (צילום:  VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)
צבא רוסיה (צילום: VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)

חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

"התמיכה האדירה של ארה"ב והמערב באוקראינה מגיעה על רקע התכנון הרוסי לשלוח מאות אלפי חיילים לאוקראינה במתקפה חדשה, ובה החיילים הרוסים יהיו מאומנים יותר ומאורגנים יותר", טוען ראש ה-CIA לשעבר. עוד הוסיף כי החיילים האוקראינים חמושים בטילים אמריקאים לטווח ארוך, כלי רכב משוריינים וכמות אדירה של תחמושת, וכי הוא מהמר על ניצחון אוקראיני.

לאחר מכן, נשאל הגנרל פוטראוס מי לדעתו מוביל בינתיים במלחמה. לדבריו, "זו לא רוסיה, רוסיה מפסידה. אחרי הכל, רוסיה לא הצליחה לכבוש את החוף הדרומי של אוקראינה, ואפילו לא את נמל אודסה. רוסיה הפסידה מזמן במחוז חרקוב, והיא נאלצה להסיג את כוחותיה היחידים ממערב דניפרו במחוז חרסון". עם זאת, ממערב לנהר הדניפרו, הכוחות רוסים השיגו הישגים משמעותיים בסתיו שעבר".

צבא אוקראינה (צילום: SERGEY BOBOK.GettyImages)
צבא אוקראינה (צילום: SERGEY BOBOK.GettyImages)

"המצב עכשיו נמצא בקיפאון. אם כי, רוסיה מבצעת מתקפות משמעותיות בכמה אזורים, אם כי שני הצדדים מכינים את הכוחות לפעולות התקפיות הצפויות בסוף החורף", לדבריו של ראש ה-CIA לשעבר. בהמשך, נשאל הגנרל פוטראוס, מה הם הלקחים של המלחמה באוקראינה לעתיד הלחימה בעולם? לדבריו, "אני חושב שעלינו להכיר בכך שלמעט כמה מקרים יוצאי דופן, אוקראינה לא מסמלת עתיד חדשני למלחמה. במידה רבה, זה מה שהיינו רואים לו המלחמה הקרה הייתה הופכת לחמושה באמצע שנות ה-80".

"עם זאת אנו רואים רמזים כיצד המלחמה עשויה להשפיע על המלחמה העתידית. אנו רואים את השימוש באוקראיני בכטב"מים מתקדמים, השימוש בטילי נ"מ מתוכחמים שסופקו על ידי המעבר, ואת השימוש בטילים נגד ספינות לטווח בינוני. כמו כן, ראינו שימוש ביכולות סייבר מתקדמות, אם כי לא בהצלחה גדולה מדי על ידי הרוסים", הוסיף.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

כמו כן, נשאל האם הביצועים של הצבא הרוסי באוקראינה הפתיעו אותו. ראש ה-CIA לשעבר השיב כי "לא לגמרי. בריאיון שערתי לא מזמן הסברתי את הקשיים הרבים שציפיתי שהצבא הרוסי יתקל בהם, וכי כוח הפלישה של כ-190 אלף לוחמים יהיה נמוך ממה שנדרש, במיוחד אם יתברר שהאוקראינים נחושים להילחם ברוסים. אבל מעבר לזה, אפילו אני לא חזיתי עד כמה הרוסים יהיו אומללים בשדה הקרוב".

בסיום, נשאל במה השנה השנייה של המלחמה, תהיה שונה מהשנה הראשונה. הגנרל פטראוס השיב כי "יהיו פיצ'רים חדשים, ובעיקר שיפור ביכולות האוקראיניות. אוקראינה תקבל טנקים מערביים ורכבי לחימה חדשים, תחמושת מדויקת לטווח ארוך וטילי HIMARS שייאפשרו פגיעה מדויקת בטווח של עד 150 קילומטרים".

עוד הוסיף כי "מעבר לכך, אני מאמין שנראה שהכוחות האוקראינים מסוגלים להרבה יותר מהרוסים. הנשק החדש שעומד להשתלב בצבא האוקראיני יאפשר לצבא לפעול באופן תוקפני יותר ויעיל יותר ולבטל חלק מההגנה הרוסית. עם זאת, ייתכן שלא נראה את כל זה עד האביב, או אפילו עד הקיץ".