שר השיכון ואיכות הסביבה של טורקיה מוראט קורום עדכן אתמול כי יותר מ־50 אלף מבנים ייהרסו באופן מיידי, אחרי שנפגעו בצמד רעידות האדמה שפקדו את גבול טורקיה־סוריה בשבוע שעבר. לפי קורום, 50,576 בניינים שניזוקו ברעידות האדמה בעשרה מחוזות בדרום המדינה ייהרסו. בעיר גזיאנטפ ייהרסו כ־12 אלף מבנים, בעוד שבמחוז חאטאי יהרסו הרשויות קרוב ל־11 אלף מבנים. "אנחנו נהרוס במהירות את מה שצריך להרוס ונבנה בתים בטוחים", אמר.

ניצולים לצד גופות, בין שמחה לעצב: סיפורי החילוץ מהאסון בטורקיה
כמו בשנת 99': חברי משלחת החילוץ הישראלי בטורקיה מספרים על המראות הקשים

בינתיים ממשיכות הרשויות הטורקיות לחקור את החשד למחדלים שתרמו להתמוטטותם של בניינים רבים, חלקם נבנו בשנים האחרונות, אחרי שיותר מ־130 חשודים נעצרו, בהם קבלנים בכירים. שר הפנים סולימאן סוילוי הבטיח חקירה מקיפה כדי לזהות את כל הכשלים בכל הבניינים באזורי האסון.

בתוך כך, גם אתמול נמשכו חילוצים מרגשים בזירות האסון. אישה ושני ילדיה הוצאו בשלום אחרי שהיו לכודים במשך 228 שעות בתוך בניין הרוס בעיר אנטקיה שבמחוז חאטאי. "איזה יום היום?", שאלה האם את המחלצים. "שמענו קול במהלך העבודות והתמקדנו בו", סיפר מהמט ארלימז, עובד כרייה שהשתתף בחילוץ. "האם שמחה לראות אותנו. החזקתי לה את היד, דיברנו, הרגעתי אותה".

משלחת ''ענפי זית'' בטורקיה לאחר רעידת האדמה (צילום: דובר צה''ל)
משלחת ''ענפי זית'' בטורקיה לאחר רעידת האדמה (צילום: דובר צה''ל)


לצד כל זאת, האסון הכבד גם מביא להשפעות דיפלומטיות דרמטיות. אחרי הביקורים של שרי החוץ של יוון וישראל בטורקיה אמר אתמול שר החוץ הטורקי מלבוט צ'אבושאולו כי גם הסיוע ההומניטרי שסיפקה ארמניה יכול לקרב בין שתי המדינות אחרי שנים של עוינות. "ארמניה הושיטה את ידה לידידות, הראתה סולידריות ושיתוף פעולה בתקופה קשה זו", אמר. "אנחנו צריכים להמשיך את הסולידריות הזו".

אתמול גם הגיע שר החוץ הירדני איימן א־ספדי לסוריה ונועד עם הנשיא בשאר אסד. מדובר בביקור ראשון מסוגו של שר חוץ ירדני במדינה השכנה מאז תחילת מלחמת האזרחים לפני 12 שנה בדיוק, שבמהלכה אף תמך המשטר ההאשמי במורדים בדרום סוריה.

שגרירות ישראל בברלין בשיתוף פעולה עם שגרירות טורקיה בגרמניה נרתמו יחד למען ניצולי רעש האדמה בטורקיה. עם היוודע דבר האסון הכבד, צוות השגרירות הישראלי יצר קשר עם אנשי השגרירות הטורקית ושתי הנציגויות אספו יחד בגדים חמים, שמיכות וציוד לתינוקות על מנת לשלוח לאזור הרעש בדרום מזרח טורקיה.

מספר דיפלומטים המשרתים היום בברלין שירתו בעברם בטורקיה וחשו מחויבות לסייע לעם הטורקי. בנוסף שוחח שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור עם עמיתו הטורקי, שהודה לישראל על הסיוע והחיבוק, המורגשים היטב בכל טורקיה. השגריר פרושאור הדגיש כי ישראל נכונה לסייע ככל שיידרש והסיוע הישראלי הרחב ממבטא את הקשר העמוק והמיוחד בין העמים ואמר: "גם בגרמניה ישראל לצד טורקיה".