לפי הערכות גורמים בישראל, ההתקדמות במשפט הסוכנות היהודית הינה איתות מצידו של הקרמלין בנוגע לסטטוס של חצר אלכסנדר. האם המשוואה שמובילה את פוטין היא: החצר תמורת הסוכנות? פוטין מחכה להצהרה חיובית ומהירה, אך הכרעת הבעלות טרם נעשתה וכעת, לאחר פסיקת בג"ץ, הממשלה תצטרך לקבל החלטה.

הדיון הפך למהותי: ביהמ"ש ברוסיה בדרך לפסיקה דרמטית נגד הסוכנות היהודית?

כזכור, הסכסוך סביב הבעלות על חצר אלכסנדר החל אחרי המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917.  מאז ועד היום, שני ארגונים עם שמות כמעט זהים, טוענים לבעלות על המתחם. הראשון הוא החברה הפלסטינית הקיסרית האורתודוקסית ההיסטורית, שמנהלת בפועל את המתחם. בראשותה עומד ניקולאי גופמן–וורונצוב, אזרח גרמני בעל שורשים יהודיים, שהתמנה ליו”ר הארגון בשנת 2004.

חצר אלכסנדר (צילום: אולג קרופסקי)
חצר אלכסנדר (צילום: אולג קרופסקי)

באפריל האחרון הודיעו בקרמלין כי הם מצפים לכך שישראל תעביר לידי רוסיה את חצר אלכסנדר שבירושלים. על פי הודעתם, הנושא נמצא בראש סדר היום של יחסי רוסיה-ישראל "תקופה ארוכה למדי", ונטען כי הם מצפים שההנהגה הישראלית "תעניק את כל הסיוע הנדרש כדי שהרישום יושלם".

בתקופת המשא ומתן לשחרורה של נעמה יששכר, דווח כי רוסיה דרשה לקבל לבעלותה את חצר אלכסנדר בעיר העתיקה וישראל נעתרה לכך. אלא שמאז, הסוגייה לא נפתרה.

בתוך כך, בית המשפט במוסקבה החל בדיונים בנוגע לעתירת משרד המשפטים הרוסי נגד הסוכנות היהודית במדינה. סאגת הסוכנות היהודית קיבלה תפנית לא חיובית מבחינת הארגון, אחרי כמה חודשים של דיונים טכניים, שנראו כמו איום שנמצא על אש נמוכה, הפעם האש הוגברה והדיון הפך למהותי. משרד המשפטים הרוסי ממשיך לדרוש את סגירת הסוכנות, כאשר הדיון הבא נקבע כבר ליום שני הקרוב.